”Autolla ampuminen”

Etusivu Keskustelu Metsästys & riista ”Autolla ampuminen”

Tämä aihe sisältää 21 vastaukset, 8 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Yyki 22.06.2016 at 22.6.2016 15:56.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 22)
  • Julkaisija

mettähullu
    Jäsen

Mitäs mieltä muut täällä on autolla metsästämisestä?
    Eli varsinki ketun, joskus jäniksen, hirven jne. Metsästyksessä ukko ajaa autolla elukan eteen ja ampuu. Eikös moottoriajoneuvon käyttö ole kiellettyä metsästyksessä? Usein kettumiehet hehkuttaa koiriaan että saatiin kaks kettua lauantaina, oli 5 miestä pyynnissä. Käytännössähän tuossa on 20% koiralle 20% ketun ampujalle ja 60% auton osuus pyynnistä. Eli käytännössä kettu on ammuttu autolla, eikö vai?
    Ite oon ajokoiramies jäniksenpyytäjä henkeen ja vereen, käyn noin kolme kertaa viikossa metällä, viimeksi lähin kotoa autolla tuossa tammikuun alussa. Mihin on kadonnu metsästys perinteet ja moraali automiehiltä?

#40772 Ilmoita asiaton viesti

jänestäjä
    Jäsen

Autolla metsästämistä minäkin paheksun… hirvi ottaa karkon ja ukko autolla eteen ja kuula kylkeen. Sama asia kettujen, jänisten ja muiden metän öttiästen kanssa. Itsekin ajokoiran kanssa metsästämällä suurimman osan jahtikaudesta menen ja syksyisin kuukauden tai kaksi hirveä jahdaten sekä alkusyksyn lintujahdit. Lähin autoa ammuttu eläimeni on pihaan ammuttu rusakko auto seisoi pihalla laukaus lähti rappusilta. Eikai kellään niin kiire ole lihan makuun päästä että autolla täytyy elukan eteen ajaa ja jäädä siihen passiin saatikka ampua autosta?

#40773 Ilmoita asiaton viesti

sidebyside
    Jäsen

Autosta metästäjät pitäis kuohia ja ottaa luvat ja aseet pois.

#40774 Ilmoita asiaton viesti

mettähullu
    Jäsen

Mielestäni tuo alue on sellainen johon pitäis lisätä valvontaa ja kovat otteet käyttöön. Ihan metsästyksen tulevaisuuden kannaltaki pitäis noita asioita miettiä.
    Täällä pahimmat kyselee että etkö käy metällä enää ollenkaan jos ei autoa ja miestä näy mettätienvarressa. Autohan useimmiten vaan haittana, ajo karkaa etemmäksi nii ensimmäisenä auto riesana ku lähet kävelee lähemmäs ajoa. Paljo mukavempi ajokoiranki kans kulkea kävellen. Koiraan kävely ei vaikuta mitenkään, itekki lasken koiran aina tarhasta irti ja kävelen pari kolme kilometriä, koira seuraa mukana, pysähyn ja koira lähtee hakemaan, kohta ajo alkaa ja saa kävellä passiin…

#40775 Ilmoita asiaton viesti

jänestäjä
    Jäsen

Täällä on sen verran pienet maat että vain yhteen paikkaan mennään autolla. Muualle kävellään. Noihin rangaistus ja valvonta asioihin pitää tehdä muutos.

#40776 Ilmoita asiaton viesti

erkkanen
    Jäsen

Itekin tuomitsen mutta valvonta (resurssit)vaan vissiin tuppaa olemaan se mistä jää uupumaan, jos asiaa haluis viedä eteenpäin ja että jokin muuttuis.

#40777 Ilmoita asiaton viesti

mettähullu
    Jäsen

Resursseihin aina syy valvonnan puutteesta käännetään. Eikö metsästysseuroissa pienissäkin pidä olla metsästyksen valvoja vähintään yks? Kai silläkin jokin virka on? VHF laitteella helppo saada selville esim ketunpyynti porukan sijainti ja esim poliisilla nopea reissu muun valvonnan yhteydessä pyörähtää kattomassa onko kaikki ok. Autoissa usein haulikko etupenkillä ilman pussia jotta kun ajetaan vauhdilla ketun eteen nii ehitään heti ampumaan. Jo muutama poliisin pistäytyminen syksyssä mettätiellä siistii tilannetta kummasti.

#40778 Ilmoita asiaton viesti

jänestäjä
    Jäsen

Siinä on nopsaan seurasta poies kun alkaa tuollasista ilmottelemaan :( sen kannalta ulkopuolinen olisi parempi vaihtoehto?

#40779 Ilmoita asiaton viesti

sidebyside
    Jäsen

Meillä ei seurassa ilmene autometästäjiä. Valtion mailla niitä oikein vilisee. Ja siellä ei ole mitään valvontaa. Valtion mailla käy kaikki surkimukset. Olen kerran ilmoittanut poliisille eräästä autometästäjästä ja tulos oli todella surkea. Minun olisi pitänyt pidätellä miekkosta ja pystyä todistamaan hänen autosta ampuminen. Millä mä sen todistan kun en päässyt sitä videolle kuvaamaan. Sanoin virkavallalle että antaa asian olla, en pysty aikuista miestä pidättelemään ja todisteena on vain sana vastaan sana. Tässä maassa autometästäjillä ja muilla metsästysrikollisilla on hyvät oltavat.

#40780 Ilmoita asiaton viesti

mettähullu
    Jäsen

Olet kyllä tuon suhteen oikeassa jänestäjä ja myös sidebyside. Poliisi itse tottakai tehokkain tapa valvoa. Nykyään ku valvontaa ei ollenkaan…

#40781 Ilmoita asiaton viesti

mettähullu
    Jäsen

Olet kyllä tuon suhteen oikeassa jänestäjä ja myös sidebyside. Poliisi itse tottakai tehokkain tapa valvoa. Nykyään ku valvontaa ei ollenkaan…

#40782 Ilmoita asiaton viesti

jänestäjä
    Jäsen

Ei sitä meidänkään seurassa esiinny mutta kun mennään lähelle naapuriseuraa niin alkaa autoja olemaan ”passissa”

#40783 Ilmoita asiaton viesti

A-Mies
    Osallistuja (Participant)

”En minä vaan ne muut ja vain valtion mailla”.

Minä metsästän käytännössä vain valtion mailla ja minulta on kyselty lupia ja pantu puhaltamaan jopa aivan aamuvarhaisella, eli valvontaa on.

Itse olen kiinnittänyt huomiota metsästäjiin jotka etsivät autolla hakkuuaukeita, jättävät autonsa laillisen matkan päähän ja tutkivat sitten jalan aukon. Joskus mukana on koira, usein ei. Ainakin minusta aivan laillista mutta hieman epäerähenkistä. Onko syynä sitten laiskuus tai huono suunnistustaito, en ole kysynyt. Ja täytyy myöntää, että onhan sitä eroja hakkuuaukoissakin, joidenkin kierto voi viedä melkein koko päivän ja joidenkin vain 10 minuuttia.

Hyvä kun täällä tuomitaan selvät laittomuudet metsästyksessä. Viranomaiset eivät ennätä joka paikkaan ja tehokkain tapa valvoa metsätyksen laillisuutta on metsästäjien oma valvonta. Minä en ole laittomuuksiin eräpoluillani törmännyt ja ihmettelen kuka yleensä viitsii edellä kuvattuihin selviin laittomuuksiin edes ryhtyä, ainakaan niin, että joku sen näkee. Siinähän saa vain ressukan leiman otsaansa ja tuurilla vielä sakot päälle.

#40784 Ilmoita asiaton viesti

jänestäjä
    Jäsen

Valtionmaista en tiedä kun ei ole tarvinnut käydä vielä. Siinähän ei ole mitään laitonta että jätetään auto kauas ja kävellään aukon lähelle. Ja erittäin pieni osa metsästäjistä sitä laitonta muotoa harrastaa. Se ei ole kyllä metsästystä että ajetaan autolla eteen ja ammutaan siihen. Kanalintuja täällä ei jahtaa juuri kukaan koska kannat halutaan saada nousuun, ja nekin ketkä jahtaa jahtaavat pystykorvaisilla. Minun havaintoni ovat näistä kettu, hirvi ja jänisjahdeista.

#40785 Ilmoita asiaton viesti

sidebyside
    Jäsen

35 vuotta olen valtionmaita käyttänyt ja monen monta kertaa törmännyt siihen, että autolla on ajettu lintujen viereen, siis viereen. On ammuttu tielle, sen näkee sokeakin. On kuulunut auton ääni, auto on pysähtynyt ja saman tien on kajahtanut. 35 vuoden aikana on kerran, siis KERRAN kysytty luvat jahtimailla!! Siis valtionmailla. Ja olen niitä kolunnut etelästä pohjoiseen ja idästä länteen. Kerran ollessani Lokassa, pysäytti rajavartijat minut ja pyysi esittää luvat ja puhalluttivat. Se, että jätetään auto esim, hakkuuaukon reunaan ja lähdetään siitä aukkoa tutkimaan, ei ole mikään rikos. Myöskään se, että paluu matkalla ammutaan riistaa auton jo näkyessä, ei ole rikos jos ei ammu tielle. Mutta se, että ajetaan autolla vaikkapa koivussa istuvien teerien viereen ja ammutaan autosta tai auton vlittömästä läheisyydestä on minusta kuvottavaa. Minusta auton välitön läheisyys autolta lähtiessä on alle 200 metriä. Ja mitä tulee hirvisetiin niin siellä laittomuudet on enemmän sääntö kuin poikkeus.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 22)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.