Lahnan kalastusta verkolla

Home Forums Pyydyskalastus Lahnan kalastusta verkolla

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author
    Virta
    Member

Minä harrastin aikaisemmin pelkästään katiska- ja uistelukalastusta, koska verkkokalastus tuntui puuttuvan soutajan vuoksi vaikealta. Sain ratkaistua ”ongelman” viime kesänä, ja ostin ensin Kivikankaan lahnaverkon ja pari viikkoa myöhemmin samankokoisen mutta 1,5 metrisen Nippon-verkon lähinnä edullisemman hinnan ja paksumman lankavahvuuden vuoksi.

Koko kesän saalis kahdella verkolla oli noin 60 lahnaa (keskipaino noin 1,1 kg), joista noin 75 prosenttia meni Kivikankaan verkkoon. Nippon pyydysti selvästikin heikommin.

Ostin muutaman viikko sitten toisen Kivikankaan ja jätin Nipponin varalle. Tämän kesän saalis tähän mennessä on 26 lahnaa, joista suurin oli 1,92 kg.

Paras saalis tuli viime viikolla: 12 lahnaa kahdessa vuorokaudessa.

Reikiä verkkoon tulee tietenkin melkein joka kalasta, mutta verkko pysyy kunnossa, kun korjaa reiät, vaikka se onkin melko työlästä.

Savustettuna lahna on ihan hyvä kala, mutta toisin kuin eräässä Erä-lehdessä mainittiin savustusajaksi riittää noin 20 minuuttia (minulle ainakin).

Kuvassa on suurin, jolla oli pituutta 55 cm.

http://www.eralehti.fi/keskustelu/s/img/user/300l_634767709806295510.jpg

#64182 Ilmoita asiaton viesti

Minkä kokoisilla verkoilla olet kalastanut?
    Itse tykkään enemmän noista riimuverkoista ja 80-100 mm koko on passeli.

#64184 Ilmoita asiaton viesti
    KooAaa
    Member

samanlaiset tulokset ol mulla kanssa lahnaverkoissa nipponverkon kanssa,ei oikein tunnu tartuttavan vaikka perusverkkojen kanssa onki ollu toisinpäin.kirkas vesi ja nipponverkon vihreä riimu ei tunnu toimivan ja alapaulakin oli samaa ku siianverkossa,ei siinä tarttumisen kannalta pitäs olla harmia mutta vinoriimu teetättää toisinaan aikapaljon selvitystyötä,kun rinkiä on menty pitkänmatkaa.
    kivikankaan liina ei kestä,lanka o kyllä hyvää,mutta pikkase liian ohutta.joskus o karkuutuksia tullu nostaessa,ku lanka o napsahtanu.verkot kutakuinkin -06 vuosimallia.
    isompi lahna ei pienisilmäiseen tahdo tarttua,ku kattoo lahnan profiilia niin ei oo ihmekkään.90-120mm o sopiva silmäkoko,jos ei isoja meinaa tulla niin silloha se o otettava pientä pienempisilmäsillä pois.enpä oo huomannu missään 120mm riimuja myytävänä,mutta ison lahnan pyyntiin yhellä vanhalla ukolla ol sen kokoluokan verkot.lahna ei ole pelkästään kutupyytöinen kala vaan saa sitä kesälläkin kiinni,tuuria kyllä tarvii mutta eipä tuo yhen verkon koittaminen siinä muun kalastuksen yhteydessä rasita.vanha ohje ol,että täyden kuun molemminpuolin kannattaa lahnaa verkottaa rannasta.ei oo tullu kyllä tutkittua onko sinnepäinkään tuo neuvo,saa kokeilla ja kertoa ! ikinä en oo pistäny merkille millon oon lahnaa onnistunu rannasta saaman,aika monta kertaa saa koittaa ennenku ensimmäinenkään o tullu.toisinaan tuulen mukana kulkeutuva,että silläkonstin vois onnata paremmin.
    tavallista verkkojataa ei ainakaan kirkkaassa vedessä kannata tuusata,perinteinen s muoto tai 3 verkon verkkopesä toimii paremmin.

#64186 Ilmoita asiaton viesti
    Virta
    Member

Lisäsin blogiin (tilastollisen) yhteenvedon kesän 2012 lahnasaaliista:

http://oulun1.blogspot.fi/2012/09/kesan-lahnasaalis.html

Saalisero Kivikankaan verkkojen välillä ihmetyttää hieman…

Verkot on nyt pesty, korjattu ja kuivattu odottamaan tulevaa kesää.

#374065 Ilmoita asiaton viesti
    Lukija1593
    Participant

Mahtava saalis!

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.