Uistimia hauelle ja ahvenelle…

Home Forums Ottivieheet ja perhot Uistimia hauelle ja ahvenelle…

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author
    nikke121212
    Member

Moro.

olisi kivaa jos joku voisi antaa mulle pienen vinkin että minkälaisilla uistimilla saa parhaiten haukia ja ahvenia järvestä.

Elikkä antakaas joitain vinkkejä

Kiitos.

#102570 Ilmoita asiaton viesti
    Jari Tuiskunen
    Participant

Jos haluat saada molempia lajeja samoilla vieheillä, niin ehkä lipat ovat silloin suositeltavimpia. Vaikkapa klassinen Calico Cat, Mepps Aglia Decoree, Vibrax Original sekä Kuusamon lipat Paavo ja Loimu ovat varmoja valintoja, unohtamatta erilaisia ”kumikalalla” jatkettuja versioitaaan.

Mitä kookkaampaa lippaa käytät, sitä enemmän saat haukia suhteessa ahveniin, mutta esimerkiksi koot 2 ja 3 antavat molempia lajeja hyvin.

Syvistä vesistä kalastaessasi käytä kalajigejä koossa 5-8 senttiä, myös ne toimivat sekä ahvenille että hauille mainiosti.

Jari / Erä

#102572 Ilmoita asiaton viesti
    jänkhä
    Member
    #102573 Ilmoita asiaton viesti
    nikke121212
    Member

ok kiitos :) täytyy koittaa

mites isoja saaliita on tänä vuonna teille tullu? :))

#102574 Ilmoita asiaton viesti
    nikke121212
    Member

sain tänää oikee 300 grammase hauen :D

mutta mitäs te ootte saanu?

#102578 Ilmoita asiaton viesti

Eli jos haukia haluaa pyytää, ja saada yli 2-3kg sellaisia, niin tulee AINA käyttää uistimia/vaappuja/suspeja/jerkkejä, joiden väritys vastaa säätä. ELI: Aurinkoinen/Puolipilvinen/Poutasää jne. (kunhan ei hillitön/kuuma auringonpaiste) Sellaisiin keleihin käytä mahdollisimman simppeleitä värityksiä (eli ei montaa väriä samassa. max.3-4) mm: Keltaista, vihreää, sinistä, pinkkiä, oranssia, valkoista, punaista. Jos sää/ajankohta on taas pilvinen/myrskyinen/sateinen/yö/ilta/aamuyö jne. Käytä mieluiten syväuintisia (3-6m) vaappuja (yli 20cm), jerkkejä (yli 18cm) ja tai isoja kirkkaita max.3-värisiä lusikoita (messinki/kupari/chromi/hopea/jne. Parhaat värit tälläisillä keleillä on: Siniset. mm. Tummansininen ja turkoosi, Kaikki tummat/tumman vihreät, valkoiset, keltaiset, pinkki, neon-värit ja yms. tummat ja veden/sään mukaiset värit. Paras lusikka on perinteinen professori, kapea pääty tapsissa kiinni) Käytä leikaria. Lusikoilla heitä kaislikon reunaa/karikon reunaa tai ruohikkoalueilla, hitaammin kelaen. Parhaat haukiuistimet/vaaput/lusikat ovat aina olleet: Nils Masterin (ei räikeät) Invisible vaaput (yli 16cm) Paras väritys kesällä sini-kelta-puna-khaki, Toinen erittäin toimiva vaappu on Rapala original S 18cm. Sen saatavuus on vain erittäin heikko. Erittäin toimiva vaappu on myös Rapala Floating Magnum 18 cm (vihreä-oranssi-keltainen), Parhaimmistoon kuuluvat myös Rapala CD Magnum 22 cm vaappu, Kaikki Kuusamon helmin varustetut lusikat (yli 20g), Vanhat kunnon Jesse-vaaput (syvänne ja original.), sekä kaikki Suspending Jerkit, Rapalan X-rapit ja varsinkin kaksi erittäin hyvin kalastavaa viehettä: Eumer Piketube 23 g heittoperho (voi heittää norm. virvelillä jne.) ja Kaikki Karikko vaaput – simppelit väritykset ja varsinkin tummat väritykset.
    Loppuun vielä: Muistakaa aina että vaapun liike on tärkein! Parasta liikettä tekevät Professori, original, Nils Master Invisible:t, Rapalan original S ja Floating Magnumit, sekä yksi parhaista haukivaapuista (Top 4.) on original sininen Bomber. Bomber tekee rauhallista sivuttaista liikettä, samalla hieman kallistellen, jota hauki ei vaan voi vastustaa. Mutta itse olen sitä mieltä, että vanha kunnon Nils Masterin sini-kelta-puna-khaki Invisible ui parhaiten ja sillä sitä kalaa tuleekin. Paras suspi on Keltainen suspi, mustilla ”tiikerinraidoilla” ja parhaat lusikat ovat perinteiset isot Professorit, sekä kaikki 2-4 väriset lusikat, joissa helmi/silmä keskellä. Toimii aina.
    Muistakaa. Haukea, Kuhaa, Taimenta, Lohta ja ahventa jne. ei saa kuin tuurilla kalastettua kesähelteillä, kun ei tuule, ja on helvetin kuuma. Silloin älä kalasta. Kun tuulta on yli 14m/s ja auringosta ei tietoakaan, niin silloin saat isoa haukea 1,5m-7m syvyydestä. Ottakaa neuvoistani opiksenne. Takuu on. PS: Muutaman viikon päästä laitan myyntiin itsetekemiäni vaappuaihioita ja valmiita suur-hauki/Lohi vaappuja, jos jotain kiinnostaa. Pistän kuvia ja myyntiin. Kiitos.

#295724 Ilmoita asiaton viesti
    Lukija21
    Participant

Itse kokeilisin bete lottoa ja salmo hornettia. Salmo hornetista koot 4f-6f. Värejä saa olla monenlaista tummasta valkoiseen ja erilaisilla pinnoilla(matta, hile, kromi).

#295726 Ilmoita asiaton viesti
    Jari Tuiskunen
    Participant

Nuo ovat kyllä hyviä vieheitä, vaikka ne mielletäänkin enempi jalokaloille sopiviksi. Mutta kyllä ahven ja pienempi haukikin Lottoa ja Hornettia purevat.

Jari / Erä

#295931 Ilmoita asiaton viesti
    A-Mies
    Participant

Älä tee asiasta vaikeampaa kuin se on. Vesissä on eroja mutta varsinki uistinkauppiaat liioittelevat niitä.
    Olen uistellut keskitummalla isolla järvellä ja vuosien kokemuksella olen huomannut, että kalaa tulee parhaiten pari tuntia ennen auringon laskua ja heti auringon laskettua. Sitä saa myös päivällä ja helteellä mutta silloin asiaan pitää paneutua hieman enemmän.
    Parhaita vaappuja ovat tunnetuimmat merkit ja niissä pääsääntöisesti hauen ravintoa matkivat väritykset. Eli muikkuvesissä muikun värinen käy hyvin, on muuten saman värinen kuin särki. Ahvenväri toimii myös. Syvyydeksi iltaisin riittää se mihin vaappu itsessään uppoaa, eli pari metriä. Kuhan uistelussa ja pimeällä neonvärit toimivat parhaiten, hyvä merkki on Jesse. Suurimman haukeni olen saanut juuri iltahämärissä ja keltaisella Jessellä, kuhanpyynnin lomassa.
    Päivällä ja helteellä jostakin syystä vihreä selkä ja valkoinen vatsa vaapussa toimii, silloin syvyyden pitää olla näkösyvyys, eli keskitummassa järvessä kolme-neljä metriä ja paikkana aava järvenselkä.
    Jos apuna on kaikuluotain ja kunnollinen merikortti niin penkkojen ja vedenalaisten harjujen löytyminen helpottuu. Itselläni on myös gps.
    Heittelyssä paras lusikka on särki- tai ahvenvärinen Stubb. Se ei sotkeennu niin helposti siimaan kuin Professori. Muuten Proffa on myös hyvä. Tuttavani ovat saaneet erityisesti mereltä suuria haukisaaliita jerkillä, mutta minulla ei ole siitä kokemuksia.
    Ahvenia en oli juurikaan pyytänyt kuin ongella ja jigillä, ja slloin paikka on tärkein, kaloja on löydyttävä ja niiden on oltava syönnillään. Sorapenkkainen kaislikon reuna auringonlaskun aikaan yleensä on paras.

#295933 Ilmoita asiaton viesti
    Lukija21
    Participant

Ahvenia olen ainakin itse saanut parhaiten kesällä äkkisyvän luodon reunalta (syvyyttä siellä on 3-6m). Haukea kaislikoiden reunasta ja selkäpakoilta. Toki kaikki järvet ovat erilaisia ja kalat eivät ole aina samassa paikassa, joten kaikuluotain on hyvä apuväline.

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.