käytetty beretta 686e vai suosiolla uusi silver pigeon

Home Forums Aseharrasteet käytetty beretta 686e vai suosiolla uusi silver pigeon

Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • Author
    junnu
    Member

terve,olen tässä aikani puoliautomaatti ja pumppuhaulikolla metsästelly sekä kiekkoja päkytellyt ja tullut siihen tulokseen että päällekkäispiippuinen pitäisi viimein laittaa,nyt onkin ongelma kumman edellämainituista laittaisin,uusi aina uusi mutta toisaalta olen kuullut että berettaa ei normaali kuolevainen sohloksi ammu ja tuon e version saisin mukavasti kivääriin vaihdettua,puu osat ovat hieman kuluneet mutta raudat hyvässä kunnossa ja tiiviit,nyt asiallisia kommentteja ja mielipiteitä mitä kannattaa ottaa huomioon kyseisten aseiden ostoa/vaihtoa ajatellen.

#181348 Ilmoita asiaton viesti
    A-Mies
    Participant

Osta uusi. Vanhojen hinnat eivät ole missään suhteessa niiden ikään tai käyttömäärään, eikä kukaan voi sanoa Beretasta päältä missä kunnossa se on. Tai jos Beretassa on selviä käytön jälkiä niin unohda se, silloin sillä on ammuttu jo oikeasti paljon. Tosin Beretan hyvä puoli on, että sen kaikki kuluvat osat ovat vaihdettavissa, mutta silti…

Käytetyistä pyydetään aina yli tonnia ja uuden metsäpyssyn saa tinkaamisen jälkeen noin 1700:lla. Eli valitse siitä.

#181350 Ilmoita asiaton viesti
    junnu
    Member

kiitos asiallisesta vastauksesta,kävin hieman lisää kopeloimassa aseita ja tulin siihen tulokseen että laitetaan lisää rahoja nippuun ja tuleva haulikko on jompi kumpi noista sv10 mallista,ero oli melko selvä silver pigeoniin poskelle nostossa ja prevailissa jo valmiina pidemmät supistajat sekä leveä kisko tuntui hyvälle.enää täytyy päättää kumpi versio noista….ei ole helppoa olla poika….

#181351 Ilmoita asiaton viesti
    A-Mies
    Participant

Nosteleppa poskelle myös 686 E:n tai Silver Pigeonin ja 682 Goldin Sportingeja. Niiden hinnat ovat hyvinkin vertailukelpoisia sv10 mallien kanssa ja käyvät hyvin niin metsällä kuin radallakin, ja molemmissa kisko on tietysti leveä. Tukki on Sportingeissa tehty metsäpyssyä tukevammaksi.

#181352 Ilmoita asiaton viesti
    nkvd
    Member

Itsellä sama pulma jokin aikaa sitten,686 silverpigeon1 tai sv10 perennia1 kävin koe ampumassa molempia ja valinta kallistui selvästi perenniaan, sen ostin ja olen kyllä ollut tyytyväinen.

#181353 Ilmoita asiaton viesti
    junnu
    Member

juu 686e nosteltu ja hitusen parempi entä silver pigeon s,noista kahdesta jotenki tuntu tasapainoisemmalta sv10 sarjalaiset,perennia tuntu hieman vikkelämmältä entä prevail mutta toisaalta prevail vakaampi,molemmat pointtaa hyvin mikä tärkeintä mutta totuus uskoisin selviää vasta muutamien rata settien jälkeen,ase tulee pää osin metille mutta radalla kuljetaan sen verran että se riista saataisiin reppuun niinku kuuluu eli turhia pummeja tai niitä vielä pahempia haavakoita välttäen.tuo 682 goldi olis mielenkiintoinen mutta oulun seudulla en ole törmännyt liikkeessä siihen jotta lähemmin voisi tutustua.

#181354 Ilmoita asiaton viesti
    innokas
    Member

Aiempia keskusteluja katelessa rataversioista/metsästysversioista olevista pyssyköistä kerrottiin että rataversio antaa osumakuvion tasakiskoa pitkin hieman ylöspäin. Itellä Beretta S58S trap ja juuri ostama Silver Pigeon S ja omien testien mukaan tämä pitää paikkansa. Tosin eroa vain n.15cm 35m matkalla näiden tussareiden kesken. Kannattaisin Perenniaa koska se tarkoitettu juuri metsään. Ei ole mulle selvinny miksi ratahaulikot antaa osumakuvion tähtäyslinjan yläpuolelle??

#181355 Ilmoita asiaton viesti
    Pekka Suuronen
    Participant
    Alkuperäinen kirjoittaja: innokas
    Ei ole mulle selvinny miksi ratahaulikot antaa osumakuvion tähtäyslinjan yläpuolelle??

Eikä minulle ole selvinnyt, miksei ratahaulikoissa (tai vaikkapa metsästyshaulikoissa myös) ole enemmän säädettäviä kiskoja? Tämä on mielessä, sillä olen kääntänyt Guerinin käyttöohjeet. Guerinilla on parikin erilaista systeemiä. Toisessa korkeussäätöön tarvitaan kuusiokoloavainta, toisessa sormipyörää voidaan pyörittää vaikka asemien välillä siirryttäessä, jos siltä tuntuu. Ihmisethän katsovat kiskoa eri tavoin, haulikko istuu poskella jokaisella omalla tavallaan, ja jokainen kallistaa päätään – jopa asetta – omalla tavallaan.

Guerinista on juttua blogissami:
    http://www.eralehti.fi/erablogit/ps-pekka-suuronen/guerini-ja-fabarm.aspx

Kuvassa olevassa mallissa kiskon korkeutta säädetään kuusiokoloavaimella kiskon päästä (paikka näkyy kuvassa jyvän alla).

#181356 Ilmoita asiaton viesti
    junnu
    Member

kyllä,jossainmäärin tietoinen tuosta rata sekä metsä aseiden osuma pisteen eroista,itse olen oppinut ampumaan siten että kiekko sekä tipu koko ajan näkyvissä eli kiskon päällä,itse kisko näkyy omassa tähtäyskuvassa,olisiko juuri sen paljon puhutun abloy avaimen verran,toisaalta miettinyt tuota kisko asiaa että onko se juuri liikkeessä poskelle nostaessa se leveys tärkeämpää entä itse ammunnassa koska asiaa pohtiessa tulin siihen tulokseen että en oikeastaan itse ammunta tilanteessa edes katso kiskoa vaan maalia (molemmat silmät auki).joka tapauksessa hyviä vastauksia ja kiitos niistä,lisää ajatuksia saa esittää.

#181357 Ilmoita asiaton viesti
    ppp
    Member
    Alkuperäinen kirjoittaja: junnu
    ,itse kisko näkyy omassa tähtäyskuvassa,olisiko juuri sen paljon puhutun abloy avaimen verran

Jokainenhan saa ampua miten haluaa mutta kisko näkyvissä ampuminen on aivan järjetöntä.

Ihan oikeasti kuka tämmöistä nyt on keksinyt?

Tästä voi taas jankata ja jankata. Järkeväksi se vaan ei muutu, haulikkoa tulee ampua tasakiskolla ja sillä sipuli.

Jos ei muuten usko niin kannattaa piirtää suora viiva ja sitten sen päälle vino viiva. Näette että viivan väli toiseen viivaan kasvaa koko ajan. Haulikko kun ampuu melkolailla suoraan tasakiskolla, tuolla toisessa keskustelussa sitä käsiteltiin jo niin jaksa tänne enää. Tuommosen abloy avaimenkin verran kun tähtää ”yli” kisko näkyvissä se osuu tietylle matkalle kun lintu on tarpeeksi reippaasti jyvän päällä mutta vähänkin kauemmas se menee jo sitten reippaasti yli. Vastaavasti lähemmäs se voikin mennä jo ali.

Mutta kertokaa ny yksikin ainoa syy miksi haulikkoa pitäisi ampua kisko näkyvissä?

#181358 Ilmoita asiaton viesti
    junnu
    Member

juu sitä en tiedä onko oikein vai väärin mutta siitä ei enää täällä kannata vääntää miten tulee ampua,itsekkään en asiaa tiedosta muuta kuin kylmä nostoilla ja silloinkin sulkiessa sen heikomman silmän,itsellä toimii tuo ja jollain joku muu tähtäyskuva,radalla treenatessa lerppukiekko 10m tippuu samalla tavalla kuin vinha kiekko pidemmälle.

#181359 Ilmoita asiaton viesti
    junnu
    Member

edelliseen lisäys lähinnä että yllä olevaan keskustelun aiheeseen varmaan jo riittävästi topikkeja ;) mestari ampuja en ole enkä mahda ikinä ollakkaan joten kiitos kuitenkin mielipiteestä ja todennäköisesti hieman tuota tasakiskolla ampuvaa haulikkoakin testaan toimiiko itselle verrattain yli ampuvaan,mikään kun ei kiveen hakattua ole ja itsellä sattunut vaan kaikki haulikot tähän mennessä toimimaan kuvaamalla tavalla,myös se yksipiippuinen ilman kiskoa.

#181360 Ilmoita asiaton viesti
    Ajokoiramies
    Member

Haulikon valinnassa on paljon huomioon otettavia asioita, joten ihmistä tuntematta suositusten jakaminen ei onnistu. Edellä esiteltyjä Beretan vaihtoehtoja katsellessani puutun erääseen asiaan. 682 sarjan aseet, joissa on ollut EOC supistajat ovat haulikuvioiltaan hyviä. Näissä aseissa hyvien supistajien lisäksi myös piippujen rakenne on tavanomaista parempi. Patruunapesän jälkeiset ylimenokartiot ovat pitkät ja kiillotetut. Laadukkaita patruunoita käyttäen haulikuvioiden toistettavuus näillä aseilla on hyvä.

Erityisesti 12/89 aseissa tuo ylimenokartikysymys on useiden aseiden kompastuskivi, mutta asiasta lienee turha ryhtyä kiistelemään, koska Beretta ei kuulu tässä kohtaa pahimpiin ’töpeksijiin’.

Haulikon kiskon näkymisestä löytyy tietoa esim. Timo Hyytinen: METSÄSTÄJÄN ASEKIRJA. Olisikohan syytä lukea enemmän ja luulla vähemmän?

#181361 Ilmoita asiaton viesti
    junnu
    Member

jep,täytyy paneutua asiaan hieman enemmän ja ostaa tuo kirjanen,aikomus kun on kehittyä ampujana ja liian hyvä kun ei ole koskaan,supistaja asiaa vielä niin aikomus on ostaa nuo unan pitkät holkit,m ja im väljyys ollu päälimmäisenä mielessä (hyviä kokemuksia molemmissa vaihtosuuhis aseissa verrattain vakioihin),voihan tuo olla että olen keskittynyt tuon oikean sivuvääryyden löytämiseen ja tuo vertikaalinen sopivuus jäänyt taka-alalle mahdollisen tietämättömyyden takia tai sitten en ole sitä pitänyt niin tärkeänä,hyviä ja asiallisia pointteja tähän mennessä.

Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.