sähkövispilät

Home Forums Palaute & Erän sisältö sähkövispilät

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author
    Posts
  • #97698 Ilmoita asiaton viesti
    raano
    Participant

    Terve.

    Viime numerossa oli noista parivertailu.
    Rivien välistä olin lukevinani aikalailla negaa Torqeedosta, mikä osin johtui kirjoittajan testiveneestä ja omista tarpeista. Olen Torqeedoa tuumannut, kun itse kone pitäisi jättää talveksi kylmälle mökille eikä huvittaisi raahata isoja akkuja läpi puolen Suomen.

    Pari seikkaa jäi askarruttamaan:

    1. Lienevätkö tulokset samankaltaisia, jos venhona on Terhi Saiman ja yksin ajellaan? Kaiun sähkö otettaisiin erillisestä pikkuisesta ja kevyestä geeliakusta.

    2. Onko Torqeedon akkuliitäntä nyt parempi vai heikompi kuin aiemmissa? Miksi?

    3. Voiko Torqeedon laturina käyttää muuta kuin laitteen omaa, esim. Ctek?
    Ajattelin sitä isompaa akkua pienemmässä koneessa.

    4. Aiemmassa mallissa rikiputki oli pätkäistävissä, näissä ei. Erässä kirjoittanut naisduo oli aikanaan tyytyväinen helppoon pakattavuuteen.
    Oliko tuossa versiossa jokin ongelma, joka on nyt yhtenäisellä rikiputkella ratkaistu?

    5. Onko mannekiinina toimineella (Börje Uimonen?) omakohtaisia mielipiteitä saaduista tuloksista? Hänellä lienee aika monipuolinen kokemus noista vispilöistä..

    #97699 Ilmoita asiaton viesti
    raano
    Member

    Uimonen vastailikin, kun privana erikseen kyselin.
    Siitä kiitos hänelle.

    Joten toi vitonen on taputeltu.
    Oisko Rannistolla tietoa noihin muihin?

    Pointtina on, että maasähköä on hankala järjestää, linka on heikko.
    Pitäisi siis saada akut kulkeen helposti sähkön äärelle ja aina myös
    mukaan talviteloille / -lta.

    Ja hei, tätä ei ple tarkoitettu provoksi ketään / mitään vastaan!

    #97701 Ilmoita asiaton viesti
    Anssi Uitti
    Member

    Terve raano,

    Jari ei taida kovin paljon tällä palstalla pyöriä, mutta laitan huomenna hänelle vinkkiä, että pistäytyisi vastaamassa.

    Anssi Uitti/Erä
    #97704 Ilmoita asiaton viesti
    Jari Rannisto
    Member

    1.Olettaisin nopeuksien olevan hivenen paremmat ja sähkökulutuksen pienempää uisteluivauhdeissa Terhin perän muotojen takia verrattuna tasaperäiseen Sea Nymphiin, joka keveydestään huolimatta on jo selkeästi moottorivene.
    2. Aiemmasssa mallissa akku vain tiputettiin paikoilleen ja lukittiin sokalla. Uskoisin että liittimelliset kaapelit on otettu käyttöön juuri sen takia, että ne toimivat varmemmin.Liittimiin ei päädy yhtä helposti roskia tai kosteutta kuin vanhemmassa mallissa. Toinen syy on varmasti myös se, että moottorin paikanninyksikön jne toiminnan kannalta kaapelit ovat varmempi ratkaisu.
    3. Ei voi käyttää. Akkujen jännite on 29 V ja lataaminen tapahtuu pistokkeen kautta.
    4. Olen käyttänyt molempia ERÄn testeissä ja pätkiksi pilkottava rikiputki+kantoreppu ovat hyvä yhdistelmä, jos konetta on tarkoitus kantaa pidempiä matkoja. Uudempi malli ei ole mikään miellyttävä kannettava. Omat kokemukseni muutaman sadan metrin matkalta. Silloisen testin aikana taittuvaputkisessa mallissa ei ollut ongelmia. Korviini ei ole kantautunut mitään asiaan liittyvää eikä nopea googlen käyttökään tuonut esille mitään. Lisäominaisuudet maksavat aina jotain ja tämä saattaa olla syy sen karsimiseen tai sille ei löytynyt riittävästi kysyntää käyttäjien joukosta.
    5. Börje on kuvassa, koska kävin tekemässä juttua hänen veneestään ja lainasimme samalla reissulla Tuusulanjärven Urheilukalastajien soutuvenettä. Teimme lyhyen lenkin Torqeedon kanssa, jotta Börje sai tuntumaa moottoriin lähinnä oman mielenkiintonsa takia. Varsinaiseen testaamiseen Börje ei osallistunut, mutta lyhyen lenkin seurauksenakin varmasti jonkinlainen käsitys hänelle syntyi.
    Arvio tuotteesta lähtee pitkälle omista käyttötarpeista ja käytössä olleesta venestä joka on kokoajan trailerilla ja kotipihassa parkissa suoraan sähköpistokkeen vieressä. Näissä oloissa Torqeedon vahvuudet eivät pääse esiin. Kun siihen vielä suhteutetaan kohtuullisen kova hinta, rajoittaa se mielestäni Torqeedon kilpailukykyä. Vanhemman repussa kulkevan mallin olisi voinut kantaa helposti kilometrien päähän polkuja pitkin. Uudessa mallissa tämä ei onnistu.
    Torqeedon vahvuudet ovat juuri mainitsemissasi tapauksissa. Akut ovat kohtuu kevyitä ja siistejä siirrettäviä. Lyijyakut pitäisi saada talveksi lämpimään ja mielellään ylläpitolataukseen.

    #97706 Ilmoita asiaton viesti
    raano
    Member

    Niin, alunperin oli ajatuksena pikkuprutku,
    mutta niittenkin kanssa joutuu turaamaan
    ja netistä löytyvät jutut infernaalisesta
    äänestä alkoivat kääntää ajatuksia sähköön.
    Ja jos virta loppuu, on aina airot :)

    Kiitokset vastauksestasi!

    Ja Anssille myös ;)

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.