22LR vaiko 22WMR?

Home Forums Aseharrasteet 22LR vaiko 22WMR?

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 18 total)
  • Author
    Jussi
    Member

Olen hankkimassa pienoiskivääriä tarkkuusammunnan harjoitteluun ja pienriistan metästykseen. LR-pienarilla voi metsästää esim. vesilintuja ja muuta pienriistaa. 22WMR:ää saa käyttää jo metsäkanalintujen ja esim. ketun pyytämiseen. Onko 22WMR kuitenkin ylitehokas pienriistan pyytämiseen? Olen kuullut, että kyyhkystä ei paljoa jää jäljelle, mikäli sitä ampuu WMR:llä. Kumpi on käyttökelpoisempi yleisase?

#42146 Ilmoita asiaton viesti
    Aku
    Member

Arvelen kuitenkin että WMR..vaikka se on tehokkaampi mutta en tosiaan usko että se repii lintua sen enempää kuin lr.Itse valitsisin WMR:än.käytä aseeseen hyväksi koettuja paukkuja ja ammu oikeaan kohtaa niin lihat ei mene pilalle…

#42147 Ilmoita asiaton viesti
    Remari
    Member

Olen samaa mieltä edellisen vastaajan kanssa, että 22wmr saataa olla sinulle se oikea vaihtoehto. Sen etu on minun mielestä teho, joka oikein käytettynä pienentää haavakko riskiä ja sallii enemmän riistaeläimiä metsästettäväki kuin 22LR. Kokemuksia itselläni tuosta kaliiberista on ja olen sorsan kohdalla kokenut sen, että kohde menee riekaleiksi. Mietityäni syytä moiseen tulin siihen tulokseen, että ampumamatka saattoi olla liian suuri. Myöhemmin en ole ampunut, omasta mielestä, liian kaukana olevaa sorsaa ja linnun hajoamista ei ole sen koomin tapahtunut. Olen kuullut muidenkin puhuvan linnun rikkoutumisesta ja joku väitti sen johtuvan siitä, että luoi lähtee lopulta pyörimään ja siksi riista voi rikkoutua. En tiedä onko tuossa perää, mutta kuulostaa ainakin vähän hurjalle.

#42148 Ilmoita asiaton viesti
    Pyssymies
    Member

Saako 22WMR:ään halpoja lyijyluotipatruunoita, kuten 22LR:ään?

#42149 Ilmoita asiaton viesti
    remari
    Member

[quote title=”08.09.2004 klo 11:21 Pyssymies kirjoitti”]
    Saako 22WMR:ään halpoja lyijyluotipatruunoita, kuten 22LR:ään?

22Lr:n patruuna valokoima on suht monipuolinen ja hinnat vaihtelevat sen mukaan. 22wmr kaliiberissa ei patruunan valmistajia ole kauheasti, joten hintaerojakaan ei huimasti ole. Itse en ainakaan ole löytäny 22wmr:ään todella halpaa patruunaa. Tarjouksia kannattaa kytätä!!

#42150 Ilmoita asiaton viesti
    wellu
    Member

Lainaus:
    07.09.2004 klo 18:16 Remari kirjoitti
    Olen kuullut muidenkin puhuvan linnun rikkoutumisesta ja joku väitti sen johtuvan siitä, että luoi lähtee lopulta pyörimään ja siksi riista voi rikkoutua. En tiedä onko tuossa perää, mutta kuulostaa ainakin vähän hurjalle.

Luoti voi lähteä pyörimään ja nähtävästi lähteekin, jos se osuu esim. risuun tai vaikka muutamaan heinään. Riippuu kuinka keveä luoti on ja kuinka nopea. Esim. 222rem jos ampuu metsoa puuhun ja siinä sattuu olemaan risuja edessä, niin saat hakea niitä linnun raajoja pitkin kankaita. On tapahtunut oikeasti ja voi olla että siitä ei soppaa saa tehtyä… Sitä en kyllä tiedä että jos saalis on liian kaukana ja luoti lähtee pyöriin matkalla, En usko. sulla on ollu jotain esteitä matkalla, etkä oo huomannut kiikarin läpi niitä.

#42151 Ilmoita asiaton viesti
    Kettu
    Member

Lainaus:
    02.09.2004 klo 11:36 Jussi kirjoitti
    Olen hankkimassa pienoiskivääriä tarkkuusammunnan harjoitteluun ja pienriistan metästykseen. LR-pienarilla voi metsästää esim. vesilintuja ja muuta pienriistaa. 22WMR:ää saa käyttää jo metsäkanalintujen ja esim. ketun pyytämiseen. Onko 22WMR kuitenkin ylitehokas pienriistan pyytämiseen? Olen kuullut, että kyyhkystä ei paljoa jää jäljelle, mikäli sitä ampuu WMR:llä. Kumpi on käyttökelpoisempi yleisase?

WMR:äänkin saa kokovaippaisia luoteja ja siinä tapauksessa se ei kyllä riko eikä revi yhtään. Varmasti vähemmän kuin .222, kun tehojakin on vähemmän. Winchesterin kokovaippainen taitaa tällä hetkellä olla suomessa myytävistä se, joka on ns. aidosti kokovaippainen. Muissa se kokovaippa on niin ohut, että leviää osuessaan. RWS patruunasta en kyllä sitten tiedä. Sehän on erittäin kallis, mutta samalla käsittääkseni kaikkein tehokkain myynnissä oleva wmr-patruuna. ehdottomasti suosittelen wmr kiväärin hankkimista vaikka sitä monet jäärät arvostelevatkin. Täytyy vain muistaa, että wmr kaliiperilla ei passaa yrittää liian pitkiltä matkoilta. Kun pidät maksimin 75 metrissä ja osut sinne minne tähtäätkin, tiputtaa wmr ketunkin ihan niille sijoilleen. Kokeiltu on: ketut ja supit ei mene kuin korkeintaan 15 metriä (usein jäävät tasan siihen)juuri lavan taakse ammutusta laakista.

#42152 Ilmoita asiaton viesti
    MKK
    Member

Ottamatta kantaa paremmuuteen niin huomion arvoinen seikka on myös se kuinka paljon aiotaan ampua ja siihen liittyvät kustannukset. .22WMR kun on paljon ammuttaessa oleellisesti kalliimpi.

#42168 Ilmoita asiaton viesti
    22wmr
    Member

22wmr:ään ei ole lyijyluoteja olemassakaan koska siinä on niin suuri lähtönopeus että lyijy ei kestä sitä ruutipainetta mikä piippuun muodostuu

#42169 Ilmoita asiaton viesti
    näköjään
    Member

eikä sillä 22wr tee mitään. jos meinaa kanalintuja ampua on matka n150-200m ja nuo lelut on liika hitaita ja näinollen tuuli ottaa niihin ja kaari on valtava. koska on hankala katsoa onko teeri 170 vai 200m. laíta 222rem. siinä on jo kohtuu suora lentorata eikä revi elukoita.

#42170 Ilmoita asiaton viesti
    IKE90
    Member

kyllä 222:sellakin saa linnut pölähtelemään… testattu on :D

#42171 Ilmoita asiaton viesti

22WMR ehdottomasti. Kaliiberilla mieluiten 12mm. Jos sillä ei osu niin sitten ei millään. kokemusta on ;)

#42172 Ilmoita asiaton viesti
    xxx
    Member

luodilla on kolmenlaista pyörimistä joista vain yksi on haluttua. rihlan kierto aiheuttaa luodille myötäpäivää kiertämistä (n.3000x/s) tämä vakauttaa luodin lennon niin että se lentää suoraan (lyhyesti) kun luoti osuu maaliin pyöriminen lakkaa ja luoti menettää vaukautensa jolloin se voi alkaa pyörimään (jaw) ilmiö lisää maaliballiatista tehoa huomattavasti. lyijyluoti ei pyörähdä tai sen pyörähtämisellä ei ole niin suurta merkitystä sillä se menettää energiaansa muovautumiseen. fmj luodin pyöriminen puolestaan lisää haavakanvan kokoa huomattavasti. lapuan ja sakon fmj luodit 5,7mm aloittavat aksiaalisen kääntymisen n.10-15cm läpäisyn jälkeen (lihas) joten jos se ei osu luihin niin silläpä ei ole käytänön merkitystä juurikaan pienriistän metsästyksessä. Koska luodin kokema jarrutus voima on suorassa suhteessa ”repimiseen” tekee oksaan tai muuhun osunut luoti ruman jäljen. se on menettänyt vakautensa ja alkaa kiertymään aksiaaliseti lähes heti maaliin osuessaan. se voi tietysti myös pyöriä jo ilmassa jolloin on mahdollista että se osuu kohteeseensa sivuttain joilloin sen pinta-ala on suuri. Malliballistiikassa onkin kyse luodin nopeudesta,painosta, pinta-alasta ja kohdattavan aineen tiheydestä.
    Kyyhkylle riittää varsin hyvin 22lr ja kanalintua pääsee niin harvoin kokeileen kiväärillä että turha laittaa wmr sen vuoksi. osta ennemmin hyvä 22lr ja harjoittele halvoilla patruunoilla paljon ja jos tuntuu sitten joskus että tarvit 22wmr niin vaiha sitten mut silloinkin suosittelen miettimään 222rem ostoa mut pienoiskivääri ensin–sillä opetellaan ampumaan.

#42173 Ilmoita asiaton viesti
    xxx
    Member

ainiin jäi sanomatta että käytännön maaliballistista eroa ei ole 22lr ja wmr välillä. (alle 50m) ainoa selkeä etu on se että wmr saa koko vaippa luoteja. ei siis ole aina pakko ottaa niitä räiskyviä varmintteja. jos käytät 22lr patruunaa (xpediter yms yli 440m/s) ja matkat on alle 60m ja pienriista ei jää osumasta niin ei se jää 22wmr:lläkään. hyvän osuman ne vaatii kumpainenkin.
    Omasta mielestäni järjestys aloittavalle metsästäjälle on ilmakivääri (pahvin puhkontaan) 22lr (harjoittelu, metsästys) päälikkäis piippuinen haulikko ja sitten 222rem tai jo suoraan 308win. sitten voi omalla rahalla myöhemmin ostaa niitä mitä jäi lapsena kaipaamaan :whistle:

#42174 Ilmoita asiaton viesti
    xxx
    Member

esim. tuttipullo :D

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 18 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.