Hyvät vaellus/jahtikengät?

Home Forums Ulkoilu & retkeily Hyvät vaellus/jahtikengät?

Viewing 12 posts - 16 through 27 (of 27 total)
  • Author
    haixit
    Member

minulla on haix tapiot ja voin sanoa etten ole huonompia kenkiä ikinä omistanut. vaikka käyttö vähäistä alkoivat vuotaan vettä ja takuu on vain vuoden joten ei korvaa.

#80258 Ilmoita asiaton viesti
    Hai shit
    Member

Mullakin oli haixit. Heti uutena valskas nauhotuksen alapäästä ja vein ne takuuseen. Sain toiset tilalle ja ne päästi veden sisään iltin reunasta, nilkan korkeudelta. Vein nekin pois enkä uusia enään ottanut. Hain toisen merkkiset ja ne on pelittänyt jo monta vuotta.

#80277 Ilmoita asiaton viesti
    Walkabout
    Member

Mulla on Haglöfsin Lupikset jo vuodesta 2005. Olen pitänyt kengistä vaikka niissä onkin omat puutteensa. Olen käyttänyt kenkiä metsällä, marjametsässä, retkillä ja ihan käyttökenkinä talvella. Paljon miellyttävämmät kuin kumpparit. Ensi talveksi kyllä ajattelin ostaa jonkilaiset lämpösaappaat jänispassiin vaikka kyllä noillakin ihan hyvin on tarennut (lämpösukka + villasukka).

Lupista ei enää valmisteta mutta silti muutamia kommentteja joista voi olla apua yleisesti kenkien hankinnassa:
    – Aito Gore-Tex kalvo pitää edelleen vettä
    – Tämän mallin Vibram pohjat on liukkaat talvella (kumi kovettuu pakkasessa)
    – Pohja on erittäin jäykkä, pohjarakenteen sisällä on alumiininen jäykistelevy jalkakaaren kohdalla. Jäykkyydestä on etua, mutta joskus tuntuvat taas kömpelöiltä.
    – Saumat kengän sivuilla, vähän päkiästä kantapäähän päin, on pitänyt käyttää kolmen viime vuoden aikana suutarilla korjattavana. Kengät ottaa aina vähän toisiinsa jolloin pohjan kuvio hankaa lankoja + kenkä taipuu luonnollisesti päkiä kohdalta jolloin ommel pettää ==> osta sellaiset kengät joissa on mahdollisimman yhtenäinen nahka etupäässä.

#80280 Ilmoita asiaton viesti
    sidebyside
    Member

Meindl dovre gtx;issä on koko kengän alaosa käytännössä toteutettu yhdellä ompelesaumalla ja se on kengän takaosassa, nilkan korkeudella. Muuten paljon samoja asioita kuin Haglöfsissä. Gore kalvot ja vibrampohjat jne. Dovre gtx;ssä on kivisuoja joka kiertää koko kengän ympäri.

#80293 Ilmoita asiaton viesti
    lowa
    Member

Minulla on noi Lowat ja ovat tosi hyvät kävellä.
    Tunnokkaat eivätkä hierrä.

#80297 Ilmoita asiaton viesti
    sidebyside
    Member

Hiertäminen olisikin melkein pahin asia, mitä vaellus/metsästyskenkä voisi tehdä.

#80300 Ilmoita asiaton viesti
    A-Mies
    Participant

Minulla viime syksynä tuttu ja koeteltu kumisaapas hiersi rakon jalkaan ensimmäisenä metsästyspäivänä. Arvaa harmittiko? Onneksi minulla oli vaellusretkille ostettuja rakkolaastereita, ja niitä ja tavallisia laastareita yhtäaikaa käyttämällä selvisin kipeästä avorakosta niin hyvin, että se alkoi paranemaan jatkuvasta metsässä kävelystä huolimatta. Neljäntenä päivänä se oli jo käytännössä terve.

Rakon ilmestymiselle en ole keksinyt syytä. Kenkä oli tuttu, sukat olivat tuttuja ja puhtaita. Silti rakko tuli. Tapaus opetti kaksi asiaa. 1. rakko tulee joskus vaikka kuinka siihen olisi varautunut kenkien sisäänkävelyllä tai kunnollisilla sukilla ja 2. vaelluskäyttöön valmistetut rakkolaastarit ovat yksinään erinomaisia jos tarkoitus on vain marssia parissa päivässä autolle, mutta paranemiseen ne tarvitsevat jonkinlaisen haavatyynyn haavan ja laastarin liimapinnan väliin. Minä käytin tavallista laastaria haavatyynynä.

#80304 Ilmoita asiaton viesti
    sidebyside
    Member

Olen viimeset 8 vuotta käyttänyt vaelluksessa ja metsästyksessä varsikenkiä. Merkki on ollut aina sama ja sisäänajo aina samanlainen. Tärkeä ominaisuus kengille on se, että jalka ei pääse hölskäämään sivuttain eikä pitkittäin. Eli jalkine on oikean kokoinen ja mallinen. Sukat ovat myös tärkeässä osassa. Nekin tulee olla oikean kokoiset. Jotkut käyttävät ns, alussukkia mutta minä en. Kun kenkä ja sukka ovat jalalle sopivat, olen säästynyt hiertymiltä ja rakoilta kaikki nämä 8 vuotta. Syy, miksi käytän varsikenkiä on se, että vasen nilkkani on sen verran nivelsiteiltään huono että kumisaappailla jäisi jotostelu luultavasti lyhyeen. Nämä varsikengät tukevat nilkkaa sen verran, että niillä pystyn kulkemaan metsässä pelkäämättä nilkan taittumista.

#80314 Ilmoita asiaton viesti
    lymy
    Member

ite jos teen jonkun lyhkäsen lenkin niin kiskasen jalkaani bog saappaat,ne on saman näköiset kun muck bootsit.
    mutta pitemmälle lenkille laitan vaelluskengät kun ne tukee nilkkaa.
    noihin vaellus/metsästys kenkiin kannattaa sijoittaa rahaa enempi eikä ostaa niitä halvimpia.

#298860 Ilmoita asiaton viesti
    PetriJuhani
    Participant

EI ikinä HAIXin kenkiä enää!

HAIXin vaelluskengät kestivät kasassa noin 40-50 km; sitten pohjat irti kesken Haltille suuntautuvan 95km:n vaellusreissun noin 20 km:n kohdalla. Jalat märkinä, pohjat narulla ja ”jeesusteipillä” kasaan parsittuna kävelin noin 70 km.

HAIXin maahantuojan vastuuta ei ollut ollenkaan. Vetosivat siihen, että liike, joka kengät loppuunmyynnissään oli myynyt, oli pitänyt myynnissä jo valmistuksesta poistettua mallia. Minulla olivat noin 1v 10kk, jona aikana ennen vaellusreissua olin ne sisäänajanut noin 20-30km kävelyllä.

HAIXilla ei ole vastuuta laatuvirheistään. Se on nyt nähty!

#299188 Ilmoita asiaton viesti
    A-Mies
    Participant

Olin juuri viikon Lapissa metsällä. Kävelimme maastossa 95 km, oli kosteaa suota ja tunturia ja kaikkea siltä väliltä. Ryhman kuopus aloitti vaelluskengillä, mutta vaihtoi muiden esimerkistä kumisaappaisiin heti ensimmäisen päivän jälkeen. Hän totesi nopeasti niiden olevan kevyemmät ja mukavammat kuin vaelluskengät ja käytti niitä koko loppu ajan. Myönsi ennakkoluulonsa kumisaappaita kohtaan vääriksi. Jalat eivät kastuneet hiestä sen enempää kuin vaelluskengissäkään ja soiden ylitys sujui huomattavasti mukavammin. Kumisaappaiden merkki oli Viking.

#374901 Ilmoita asiaton viesti
    Marko23
    Participant

Kumisaappaatkin voivat olla ihan hyvät suomalaiseen metsään, mutta kyllä jalka voi omasta mielestä paremmin hyvin hengittävässä, mutta vettä pitävässä vaelluskengässä. Korkealla varrella varustetut LAADUKKAAT vaelluskengät pitävät vettä lähes siinä, missä kumisaappaatkin. Askellus on kevyempää eivätkä kengät lonksu jalassa. Paino on sanalla laadukkaat, koska mikä tahansa vaelluskenkä ei sovellu metsästykseen eikä välttämättä edes vaeltamiseen. Itseäni miellyttää ainakin nämä: Metsästyskengät. Vaelluskenkien käytössä on tärkeää, että et lähde niillä ”kylmiltään” pitkälle reissulle. Jalat pitää totuttaa kenkiin ja kengät jalkoihin, eli jonkin ajan käytön jälkeen kengät muovautuvat omaan jalkaan sopiviksi. Kun olet käyttänyt kenkiä riittävän kauan, et vaihtaisi niitä enää mihinkään :)

Viewing 12 posts - 16 through 27 (of 27 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.