Hyvät vaellus/jahtikengät?

Home Forums Ulkoilu & retkeily Hyvät vaellus/jahtikengät?

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 27 total)
  • Author

Hei,

olen tällainen 16-vuotias, joka tarvitsisi apua jalkineiden valinnassa. Tarvitsisin hyvät
    vaellus/jahtikengät, joiden käyttötarkoitus sopisi metsissä samoiluun, pienimuotoisille vaelluksille ja metsästykseen. Kenkien tulisi olla mahdollisimman hvyin vettä pitävät, hiertämättömät ja hengittävät. Hintahaarukka 0-160 euron välillä.
    Erätukusta löysin Jahtijakt Premium-kalvokengät, joiden hinta menisi juuri tuohon budjettiini ja ainakin esittelyssä kenkien omianisuudet täyttivät vaatimukseni. Onko teillä kokemuksia kys. kengistä tai olisiko muita vaihtoehtoja?

#80162 Ilmoita asiaton viesti
    qwerty
    Member

Pysy erossa perätukun kengistä. Kokemusta on. Uudet perätukkulaiset oli käytössä puoltoista viikkoo ja ne oli huonot. Vuoti kun seula ja varret niias niin nätisti sivulle. Käy kokeileen vaikkapa viikinkejä, ne voi jostain tohon hintaan saada,melkein. Mulla on itellä yleensä meindelit mutta kokeilin perätukkuja vedonlyönnin takia.

#80165 Ilmoita asiaton viesti
    A-Mies
    Member

Minä olen ollut erittäin tyytyväinen omiin Erätukun kenkiini. Hyvin jalkaani sopiva lesti ja kengät ovat kestäneet hyvin puoli vuotta lähes päivittäistä käyttöä. Ensi kesäksi aion ostaa Erätukusta hiema nykyisiä kenkiäni tukevammat vaelluskengät, jotka sopivat kivikkoiseen maastoon paremmin. Hinta kengillä on alle satasen.

Vaelluksilla varsinkin merkityillä reiteillä pärjää mainiosti vaelluskengillä, olivatpa ne nyt sitten minkä merkkiset hyvänsä. Metsästyksessä sen sijaan käytän Nokian vaelluskumisaappaita. Purojen ja soiden ylitykset käyvät helpommin ja Suomalainen metsä on yleensäkin niin märkä, että pitkilläkin varsilla varustettu vaelluskenkä ei sinne riitä. Lisäksi vaelluskenkä on hankalampi puhdistaa mudasta ja muusta siihen tarttuvasta moskasta.Tavallinen kumisaapas on kuitenkin usein liian löysäpohjainen, eli kunnollinen eräsaapas jossa on riittävän jäykkä pohja on paras. Ne maksavat noin sata euroa, hieman merkistä riippuen, ja voi saada halvemmallakin.

Jotkut eivät pidä kumisaappaista koska ne hiostavat. No hiostavathan ne, mutta ovat ne sukat märkiä päivän kävelyn jälkeen vaelluskengissäkin aivan kelistä riippumatta. Olen käyttänyt myös muita kuin Erätukun kenkiä ja kokemukset ovat aivan samat, olipa kalvo sitten nimeltään mitä hyvänsä.

Tärkein ominaisuus kengällä, olipa se sitten kumisaapas tai vaelluskenkä, on että se on jalkaan sopiva. Kengissä ja saappaissa on eroja. Kokeile ennen kuin päätät.

#80169 Ilmoita asiaton viesti
    sidebyside
    Member

Mä jo joskus aiemmin kerroin pojan erätukku kengistä. Ne oli syksyn käytössä, ei edes missään kovin kovassa käytössä. Ne vuoti sieltä alhaalta,mistä narutus lähtee, aivan solkenaan. No, ei ne mitään maksanut joten ei niitä mihkään palautettu. Ne menee vielä jossain sänkipellolla, missä ei vesi ole ongelma. Saattaa olla että oli maanantai pari. Surkeet joka tapauksessa. Mitä tulee kenkien puhdistukseen, niin antaa kengän kuivahtaa ja ottaa tavallisen lankkiharjan ja puhdistaa kengät. Mä en käytä kumisaappaita muualla kuin vesilinnustuksessa, en ole käyttänyt sen jälkeen kun sain kunnon metsästys/vaelluskengät.

#80189 Ilmoita asiaton viesti
    kerperos
    Member

jos oot ostamassa kenkiä niin osta mielellään merkkikengät meindl,salomon,jne….säästä vaikka vähän aikaa..laatu ja hinta kohtaa toisensa..kattele tarjouksia tai tilaa sit ulkomailta.
    ittellä on peräputkun jahti kengät..kyllä niilä kävelee mutta en nyt lähde taivaisiin kehumaan.
    itte kans kattelen merkkikenkiä mutta ulkomailta koska ne on siellä edullisemmat ja sit kyttään kotimaan tarjouksia.

#80192 Ilmoita asiaton viesti
    A-Mies
    Member

Hinta on aina tärkeä seikka. Itse mietin erityisesti metsästys- ja vaellustarvikkeita hankkiessani paljonko olen valmis sijoittamaan harrastukseen johon käytän aikaa vuodessa vain muutaman viikon. Satasen kumisaapas tai vaelluskenkä vielä menee, mutta useampi satanen kenkiin joita käyttäisin ehkä vain viikon, pari vuodessa, ei houkuttele.

Erätukun vaelluslenkkareita, joista yllä mainitsemani hyvät kokemukset ovat peräisin, käytän vapaa-ajan yleiskenkinä, varsinainen korkeavartinen metsästyskenkä olisi mielestäni liian hankala ja kolho päivittäiseen käyttöön.

Hirvipassi ja jäniksen ajon odottelu ovat kylmiä puuhia ja niissä kumisaapas on varmasti huono vaihtoehto. Poluttomassa metsässä kävelyyn sen sijaan mielestäni kumisaapas on sopivin.

#80195 Ilmoita asiaton viesti
    sidebyside
    Member

Kyllä oikeessa olet, A-mies. Kyllähän varsikengät päivittäisessä käytössä ovat hankalat. Mä käytän varsikenkiä metsästyksessä, syyskuun alusta ensimmäisiin kovempiin pakkasiin. Sen n. 3 kuukauden aikana olen maastossa usein ja teen useita 6-7 päivän jotoksia. Eli käyttöö on mielestäni ihan reippaasti. Nää kengät, mitkä mulla on, ovat sen kestäneet hyvin. Ei vuoda ja ovat ryhdissään eli tukevat. Syy, miksi en enään käytä kumisaappaita metsällä on vanhat vammat nilkoissa. Tarvitsen tukevat jalkineet jotta voin tehdä näitä reissujani.

#80198 Ilmoita asiaton viesti
    A-Mies
    Member

Olen kanssasi aivan samaa mieltä, Korpijouni. Kuvailemasi käyttö on jo lähes ammattimasta ja silloin varusteiden tulee olla sen mukaiset. Tällöin rahan säästö väärässä paikassa kostautuu taatusti.

Toisaalta tunnen metäsästäjiä jotka kävelevät lujatekoiset vaelluskumisaappaat loppuun yhdessä jahtikaudessa. Eli on se jossakin määrin myös tottumiskysymyskin. Hyvissä ja erityisesti sopivissa vaelluskumisaappaissa myös nilkka saa tukea, mutta ymmärrän hyvin varsikenkien käytön. Ja ovathan ne kieltämättä paljon mukavammat jalassa.

Päätarkoitukseni näillä kirjoituksilla oli vain kiinnittää huomiota varusteiden käyttömäärään ja tarkoitukseen. Miksi ostaa kalliita ammattitason varusteita jos käyttö on satunnaista, ja mikä on mukava jossakin ei välttämättä ole sopiva kaikkialla.

#80201 Ilmoita asiaton viesti
    sidebyside
    Member

Just näin on asiat. Mulla menee toi syksy aika paljolti maastossa. Yövyn maastossa usein, melki aina. Kyllä varmaan tänä päivänä saa myös tukevia kumisaappaita, en ole vaan niihin kauheasti perehtynyt. Sekin on totta, että nää jäykät varsikengät ei sovi kaikille, eivätkä kaikki pidä niitä mukavina. Toisaalta, kun niitä paljon pitää ja kenkä alkaa saada vähän muotoa, niin se mukavuus paranee. Aina kannattaa miettiä sitä, paljonko sitä varustetta tosissaan tarvii ja sen mukaan miettiä, paljonko siihen kannattaa omia varojaan käyttää. Kas siinäpä miettimistä, näin kevään korvalle.

#80203 Ilmoita asiaton viesti

Sopivat ja kunnolliset kenkien tulisi kyllä olla, että pitää hieman miettiä, mihin kenkiin sitä rahansa panee. Toisaalta nuo (p)erätukun kengät voisivatkin olla ihan hyvät, jos vain sopivat jalkaan ja kohdalle osuvat kunnossa olevat kappaleet, ettei tarvitsisi rämpiä korvessa märissä sukissa. Meindlin kengät kuulostavat ihan hyviltä, ainoa miinus on vain hinta…
    Kumisaappaita olen käyttänyt tähän mennessä aina, niin metsällä kuin kalassa. Tuppaavat vain hiertämään pitemmillä reissuilla.
    Eiköhän tämä kenkäasia tästä vielä ratkea, nyt vain kokeilemaan kenkiä kauppoihin!

#80222 Ilmoita asiaton viesti

Maailmassa on kaksi hyvää vaelluskenkien tekijää, ja ne molemmat ovat veljeksiä. Toisen nimi on Hans, toisen Lothar.

Lotharin tuotteet tunnetaan nimellä Lowa, Hansin nimellä Hanwag.

Molempien sukunimi on Wagner.

#80224 Ilmoita asiaton viesti
    qwerty
    Member

Musiikkimiehiä toi wagner. Ja noi popotkin on lähinnä tanssikenkiä.

#80227 Ilmoita asiaton viesti

Jos Hansin ja Lotharin popot ovat tanssikenkiä, niin Josefin tekeleet ovat balettitossuja.

#80230 Ilmoita asiaton viesti
    qwerty
    Member

Buhahaaa. Olet oikeassa. Käppäily käy kuin baletti konsanaan.

#80233 Ilmoita asiaton viesti
    Masa
    Member

Parhaat vaelluskengät mitä minulla ja kavereilla on ollut, niin on ollu Haix Tapio. Ei vuoda ja kestää puusavotat ym. Arvokkaathan ne on, mutta kannattaako ostaa montaa kenkäparia? Haixia myy esim. Va-Asut (www.va-asut.fi) Eräpuvutkin on vähän toistaluokkaa kuin erätukun myymät kiinalaiset halpatyövoimalla väsätyt puvut.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 27 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.