Metsästyskaliiperit Lapissa

Home Forums Aseharrasteet Metsästyskaliiperit Lapissa

Viewing 7 posts - 46 through 52 (of 52 total)
  • Author
    mörkö
    Member
    Alkuperäinen kirjoittaja: Lapin tyttö
    Alkuperäinen kirjoittaja: mörkö
    Olen vielä sitä ikäpolvea että jahdissa saattaa tulla kymmeniäkin kilometrejä ja riistaa laidasta laitaan. Ei siellä useampaa asetta viitsi rahdata kun ei ole edes oikeasti tarvetta.

Ei niin, kun joko 6,5×55 tai .270 riittää.

Mutta juuri käytännön syistä suositumpi 308win on parempi. Käypä patruuna löytyy kaupasta kuin kaupasta ja hyvät luodit toimivat takuuvarmasti mitä ei kokemukseni mukaan voi aina sanoa luuosuman saaneesta 6,5mm luodista.

Toki 6,5x55se on ihan hyvä patruuna suomessa johtuen naapurimaiden suosiosta. Mutta tuota 270:stä ei voi suositella kenellekään hyvästä tahdostakaan.

#206245 Ilmoita asiaton viesti
    Lapin tyttö
    Member
    Mutta juuri käytännön syistä suositumpi 308win on parempi. Käypä patruuna löytyy kaupasta kuin kaupasta ja hyvät luodit toimivat takuuvarmasti mitä ei kokemukseni mukaan voi aina sanoa luuosuman saaneesta 6,5mm luodista.

308 ei tule yhtään sen parempaa, vaikka sille olisi miten monta patruunavalmistajaa tahansa.

Minun ase on joka tapauksessa 6,5×55 ja seuraava on .270. Kumpaankin löytyy ne patruunat, joita MINÄ tarvitsen. Sen enempään ei ole tarvetta.

#206246 Ilmoita asiaton viesti
    heh
    Member

308 ei tule yhtään sen parempaa, vaikka sille olisi miten monta patruunavalmistajaa tahansa.

Minun ase on joka tapauksessa 6,5×55 ja seuraava on .270. Kumpaankin löytyy ne patruunat, joita MINÄ tarvitsen. Sen enempään ei ole tarvetta.

Eihän niitä tarvi patruunoitakaan jos ei ammukaan mitään. :)

#206247 Ilmoita asiaton viesti
    Lapin tyttö
    Member
    Alkuperäinen kirjoittaja: heh

Eihän niitä tarvi patruunoitakaan jos ei ammukaan mitään. :)

Minun Erä -lehden tilaukseni loppuu tammikuussa, koska muutamaa keskusteluissa häiriköivää 308 -setää ei ole haluttu laittaa kuriin. Pitäkää lehtenne ja häirikkönne.

Hyvästi, Erä -lehti.

#206248 Ilmoita asiaton viesti
    hah
    Member

Taisi osua Lapin tyttöä nilkkaan ku noin älähti eikö se ollu että se koira älähtää jota kolahtaa tai jotain? :D

#206249 Ilmoita asiaton viesti
    Moderaattori
    Member
    Moderaattori voisi tosiaan poistaa nuo joka paikaan tunkevien .308 -kaliiperisten kirjoitukset tästä viestiketjusta, sillä ne ovat täysin off-topic.

Ketjun aihe on ”Mestästyskaliiperit Lapissa”.

Sama vastaus toisessa ketjussa:

Tällainen kovin tiukka aiheen rajaaminen saattaa olla keskustelun kannalta haitaksi. T.s., jos joku avaa keskustelun aiheesta miten 22 LR on maailman paras hirvikaliiperi, eikä siihen kukaan saa sanoa eriävää mielipidettä, niin mitä keskustelua se sellainen on?

Jos aiheesta eksytään todella sivuun, olen poistanut sellaisia viestejä. Jos aihe on ”Lapin kaliiperit”, on 308 Win. tietääkseni täysin sallittu kaliiperi sielläkin. Myös hirvelle. Josko se on paras mahdollinen, onkin sitten sitä

keskustelua

.

Ja tämä on

keskustelupalsta.
    Moderaattori/Erä
    #206250 Ilmoita asiaton viesti
    hyypiö
    Member
    Alkuperäinen kirjoittaja: reguspatoff
    Alkuperäinen kirjoittaja: Yliperän metsästäjä
    .30-06: erittäin hyvä yleiskaliiberi; tämän ottaisin jos pitäisi valita vain yksi.
    .338 WM :Tällä olen kaatanut hirviä matkoilta 5 – 240 m ja joka kerta on paikalleen nyykähtänyt, ei mitään pakolaukkoja.
    .375 H&H. Tämä on toinen päällikkökaliiberi kun tarvitaan voimaa pitkälle matkalle.
    6,5x 55: Erittäin hyvä pikän natkan ase jos tarvitaan riekonpyynnissä, hirvenpyyntiin on parempiakin.

On todettava tähän väliin, että vyökantaiset patruunat epäkelpoja esim pulttilukkoaseisiin. Vyö aiheuttaa vain hankaluuksia patruunan syötössä. Tietysti laippakanta vielä pahempi.
    Aikoinaan H&H lanseerasi vyöitä patruunoihinsa, koska niissä naurettavat luisut olkapäät aiheuttaen ongelman sulkuvälin toimivuuteen. Siksi oli tehtävä vyö. Monet tehtaat tekivät turhakkeesta muoti-ilmiön. Jotkut luulevat vyön hylsyn kannassa parantavan hylsyn kestävyyttä. Asia sattuu nyt kuitenkin olemaan käytännössä päivastoin. Esim jälleenlatauskerrat jäävät pieneksi, koska sulku vyöstä katkaisee hylsyn kuten perferointi WC-paperin.
    Nykykalipereissa ei vöitä enää esiinnykkään.
    Täten .338 WinMag tilalle .338 LapuaMag ja .375 H&H:n 9,3×64 Brenneke.

),3 x 64 omistavana voin sanoa että sitä on aika paha suositella ellei hylsyhuolto ole kunnossa. Muutenhan se kyllä hakkaa x62 ja ”sakomagnumin” mennen tullen. En kuitenkaan morkkaisi .375 H& H että .338 Wm kaliperisia pelkän vyön takia, ongelmat kun ovat silloin lähinnä henkisellä puolella. Molemmat vasta alkavat siellä missä esim. normi 9,3 loppuu.Vyökantaisia myös omistavana ja niitä paljonkin ladanneena en ole vielä kertaakaan törmännyt katkenneeseen hylsyyn enkä syöttöongelmiin.
    Sen sijaan tiedän kyllä sulkuväliongelmista esim. kotimaisilla aseilla yhdistelmällä Norman hylsyt/ 9,3×62.
    Lapua .338 olisi tietenkin mainio jos joku tekisi siihen aseen neljän kilon painoluokassa. Raskaampaa tuskin liikkuvassa jahdissa viitsii kauan kanneskella. Rekyylikin sitten varmaan jo alkaisi tuntua…

Viewing 7 posts - 46 through 52 (of 52 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.