Halvan puutarhakärryn rungosta ja muutamasta laudanpätkästä voi rakentaa kätevän laitteen sähköperämoottorin ja akun kuljettamiseen.

Akku ja perämoottori kuljetuskärryssä

Kirkasvetisen ja kalaisan järven rannalla odottavan soutuveneeni käyttöä on rajoittanut hankalahko loppumatka parkkipaikalta alas rantaan. Vapojen ja muiden kalastusvälineiden kantamainen ei ole kummoinenkaan juttu, mutta sähköperämoottorin ja etenkin raskaan akun raahaaminen sadan metrin päähän pitkin epätasaista polkua pistää jo hieman puuskuttamaan ja käy kipeisiin niveliini.

Koska voimani eivät ole viime aikoina ainakaan kasvaneet, olen pohdiskellut jo useamman vuoden ajan erilaisia ratkaisuja ongelmaan.

Ensin mielessä käväisi jättää nuo käsivarsia viruttavat taakat veneeseen ja ladata akku aurinkosähköllä. Tämä ehdottomasti kätevin ratkaisu kilpistyi kustannusten lisäksi siihen, että kalastan paljon muillakin vesillä ja kyseinen paikka voi jäädä siten pitkäksikin aikaa valvomatta. Ilkivaltaa ja varkauksia sattuu nykyään lähes kaikkialla.

Veljeni oli ratkaissut vastaavan ongelmansa rakentamalla mainion kuljetuspelin nokkakärrystä. Se toimii pienehköistä pyöristään huolimatta loistavasti, sillä hänen rantapolkunsa on riittävän leveä ja tasainen. Oman polkuni kivet ja puunjuuret tekisivät kahdella pienellä pyörällä liikkuvan kärryn työntämisestä yhtä tuskaa.

Kalamiehenkin kannattaa osallistua kodin puutarhatöihin! Se tuli todistettua keväällä perunanteon aikaan, kun katseeni osui sillä silmällä kevyeen puutarhakärryymme. Sen runkohan on kuin tehty pientä jatkorakentelua varten.

Tuumasta toimeen. Kiepautin pienen lenkin lähimpään kauppaan ja ostin alle 19 eurolla halvan puutarhakärryn aisat ja pyörän, kuljetuksessa vaurioitunut kuuppa jäi kauppiaalle. Täydellisenä rakennussarjana kärry olisi maksanut noin 25 euroa.

Pätkä kakkosnelosta, 6-tuumaista lautaa, jostain pakkauksesta purettua kapeaa höylättyä lautaa, varastosta löytyneitä pultteja ja puuruuveja. Työkaluina akkupora ja saha. Puolen tunnin tuotekehittelyn ja ähkimisen jälkeen pääsin jo kokeilemaan aikaansaannosta kotipihassani.

Rakentelun alkuvaihe

Toimii! Ja on todella kevyt työnnellä, sillä kuorman painopiste on vain hieman akselin takapuolella. Vanhat niveleni kiittävät ja yksi kalaan lähtöä haitannut kynnys on nyt huimasti matalampi. Kaiken lisäksi koko luomus mahtuu mukavasti auton peräkonttiin muiden kalastusromppeiden lisäksi.

Jos lukija innostuu rakentelemaan jotain vastaavaa, niin suosittelen kiinnittämään erityistä huomiota aisojen välimatkaan. Itse jouduin asentamaan aisat melko lähekkäin, koska polkuni on puiden vuoksi ahdas. Kapeuden hintana on huonompi vakaus lastausvaiheessa: jaloillaan seisova kärry kaatuu helposti, jos alusta ei ole vaakasuorassa. Onneksi on elämäntoveri pitelemässä kärryä pystyssä.

Pienellä tuotekehittelyllä kärryyn voisi varmasti lisätä myös vapojen kuljetusmahdollisuuden. Meidän vapamme kulkevat kanssakalastajan käsissä.