Vaikka netti on nakertanut perinteisten tuoteluetteloiden asemaa, on paperiversion selaaminen ylivoimaisen kätevää. Luettelot ovat myös suosittuja keräilykohteita.

Neljä tuoteluetteloa

Sähköisellä mainonnalla on perinteisiin paperimainoksiin verrattuna paljon ylivoimaisia ominaisuuksia, kuten esimerkiksi nopeus, ajantasaisuus, virheiden korjausmahdollisuus, samanaikainen jakelu kaikkialle maailmaan, ympäristöystävällisyys sekä alemmat tuotanto- ja jakelukustannukset. Siksi ei ole mikään ihme, että valmistajat, maahantuojat ja kauppa satsaavat enenevässä määrin Internet-markkinointiin.
Kalastuskolmion kesäesite    Netissä oleva materiaali riittääkin useimmille ostaville asiakkaille, mutta tuotteiden historiasta ja itse luetteloista kiinnostuneille keräilijöille painetut versiot ovat kaikki kaikessa. Paperilehden, kirjan ja mainoksenkin käyttöliittymä kun on useimpien mielestä yhä ylivoimainen.
   Kirjoittajan postilaatikkoon on talven mittaan tipahdellut muutama kalastukseen liittyvä kaupallisesti latautunut tiedote, joista seuraavaksi valikoituja hajahuomioita.

Kalastuskolmion Kesä 2010

Perinteisessä ”Kaikki mitä kalastukseen tarvitset” -tuoteluettelossa ovat sulassa sovussa toistensa lomassa vapa- ja pyydyskalastusvälineet yhdessä asusteiden kanssa. Luettelossa on peräti 104 värikästä sivua täynnä selkeästi esille pantua tuotetietoutta. Olen aina pitänyt myös luettelon selkämyksessä olevista metallilenkeistä, joista sen voi napsauttaa kansioon pitempää säilytystä varten.
   Kalastuskolmion tarjoama vapa- ja kela-arsenaali nojautuu pitkälti DAM-tuotemerkkiin, joka on viime vuosina saanut Euroopassa uutta puhtia hiljaisemman kauden jälkeen. Uudempien mallien ohella on tarjolla myös Quick-sarjan retrokeloja, jotka valmistetaan juoksevalla sarjanumerolla ja toimitetaan samettipäällysteisessä lahjapakkauksessa.Lotto-lipan uutuusväri
   Tutulla Master-tuotemerkillä tarjotaan muun muassa haaveja, nostokoukkuja, verkkoja ja verkkotarvikkeita, vavanpitimiä, savustimia, jigejä, jigipäitä, onkilaitteita, perhoja, sidontavälineitä, puukkoja, perkausvälineitä, leikareita, painoja, kahluuvarusteita ja sadeasuja. Itselleni erikoisen mieluisia ovat Nils Master -vaaput ja Bete-uistimet, joiden mallisto on kehittynyt maltillisesti muutamalla onnistuneen näköisellä värillä. Vaappujen uutuusväri (24) herättää varmasti myös pinnanalaisen kohdeyleisön huomion. Lotto-lipan uusi väri (A) toimi ainakin minun kohdallani jo ensi vilkaisulla: ostopäätös syntyi saman tien, sillä väri kelpaa varmasti pohjoisen jalokaloille!
   Kalastuskolmion maahantuomista tuotteista mainitsen vielä punotun Mustad Ultra Braid Dynamite -siiman, josta minulla on usean käyttövuoden jälkeenkin vain hyvää sanottavaa. Mukava on havaita myös Mustadin pyörökoukut, joita aion kokeilla täkyonginnassa ja -uistelussa. Jak-lusikan uusi ruohomalli saanee tässä matalien ja rehevöityneiden vesien maassa paljon uusia omistajia. Jerkkikalastajien perukkeiden jatkeiksi on tarjolla Torbjörn Odenin kehittämiä Duke Jerk -vaappuja.
   Asiallisesti ilman suuria ylisanoja toimitetussa luettelossa on paljon muutakin, mutta tässä päällimmäiset. Lähemmin nettisivulta www.kalastuskolmio.fi.

 

Nyt Nappaa 2010 -esite

Nyt Nappaa 2010

En liene ainoa kuusikymppinen, jonka poikavuosien keväiden kohokohta oli ABUn Nyt Nappaa -luettelon ilmestyminen kauppoihin. Noissa kuusikymmenluvun luetteloissa oli jotakin taianomaista imua, jota ei totuuden nimessä enää nykyisistä tavoita, mutta silti olen tallettanut visusti jokaisen. Vanhoista luetteloista kuolattiin saavuttamattomia unelmakeloja ja vapoja ja niiden kalastusjutuista imettiin vaikutteita kuin äidinmaitoa. Nykyisistä pumaskoista puuttuvat hellyttävät kijroitusvihreetkin lähes täysin. Kaupallista antia on sitten senkin edestä.
   Yksi varmasti muitakin Nyt Nappaa -keräilijöitä harmittava yksityiskohta on esitteen mittasuhteiden muuttuminen. Siitä on vuosien mittaan nähty jos minkälaista versiota. Jos tekijät ymmärtäisivät enemmän nostalgian ja tyylin päälle, he olisivat pitäytyneet siinä kapeassa muodossa, jossa luettelo alunperin ilmestyi. Sarja näyttäisi silloin kirjahyllyssä paljon tyylikkäämmältä kuin nyt.
   Kaksikymmentäseitsemän erilaista Ambassadeur®-hyrräkelaa eri kokoisina, yksitoista Cardinal®-avokelamallia ja pari kolme Abumaticia! Eikä siinä kaikki, sillä yritysfuusioiden takia tuoteperheeseen kuuluvat myös Penn-, Mitchell- ja Shakespeare-kelat, joita on tarjolla joka lähtöön ja paluuseenkin. Laatunsa ja ainakin hintansa puolesta huippua edustavat Penn TRQ -avokelat, joiden ostaja saa kahdesta viidensadan euron setelistä takaisin kahvikupposen hinnan.

Ambassadeur 7000 Salmon Special
Vetouistelijoita vokotellaan ”Döörin” uudella
Salmon Special -versiolla.

   Kymmenille keloille on tarjolla kymmeniä erilaisia vapoja. Perinteisempien pahlojen lisäksi luettelossa on kuvia monista oudomman näköisistä tuotteista. Abu Carcia Fantasista Aozora ja Orenji sekä Berkley Series One Skeletor edustavat vapoja, joiden riisutulta näyttävään ulkomuotoon voi joillakin olla totuttelemista. Korkin sijasta niiden kahvoissa on käytetty keinomateriaaleja, joista tulee mieleen 60-luvun mainoslauseet kättä hyväilevästä vaahtokumista. Käteen käyviä todellisia laatupelejä ne kuitenkin ovat.
   Fenwick-tuotemerkillä myydään asiallisen näköisiä perhovapoja, -keloja ja -siimoja sekä perhosarjoja ja muita perhokalastajan tykötarpeita. Siimojen lippulaivoja ovat erilaiset Berkley Firelinet, Trilenet ja Big Game, Spiderwire, Abulon, Penn ja Stren, yhteensä 25 tuotemerkkiä. Runsaan viehetarjonnan uutuuksia ovat Zune-lippa, melko tavallisen näköinen Jazz-lusikka, Rocket Minnow -vaappu ja hyväksi havaittu Hairy Killer -heittoperho.
   Nyt Nappaa -luettelon tietopuolisesta annista vastaa juttu meritaimenen kalastamisesta Gulp Alive -syötein Gotlannin vesillä. Unelmamatkalaiset, joita nykyisin on viisi, olivat päässeet Norjan pohjoisrannikolle ruijanpallasapajille. Kultakelan voittajien joukossa on vimmerbyläinen Jari Pakkuainen, joka on jigittänyt peräti 11,23-kiloisen kuhan.
   Aina kiinnostavan ennätyskalojen painorajataulukon ja ottikalenterin jälkeen esitteen viimeisillä sivuilla on vielä 12-sivuinen jatko täynnä Shakespeare-tuotemerkille tehtyjä vapoja, keloja ja tarvikkeita. Ennen OPM:n edustama merkki kuuluu nykyisin Pure Fishing -perheeseen. Tuotteiden nettisivuista ei esite kerro edes osoitteita, mutta hakeva löytää.