Vesien jäätyessä on aika panna vene talviteloille. Tavanomaisen körmölleen kääntämisen sijasta veneen voi (yrittää) suojata myös kehikolla varustetulla suojapeitteellä.

Venepeitteen ansiosta venttä ei tarvitse kääntää

Venepeitteen hankinta tapahtui mielenjohteesta. Asioin kesällä paikallisessa rautakaupassa ja ennen minua palveltava asiakas tinki juuri ostamansa soutuveneen kylkiäiseksi edulliselta vaikuttavan veneen suojapeitteen. Käytin tilaisuutta hyväkseni ja pyysin, että minulle samanlainen.

Kätevään kuljetuspussiin pakattu soutuveneen suojapeite koostuu varsinaisesta muotoon ommellusta kevytpeitteestä, reunatunneliin asennetusta kiristysnarusta, lisäköydestä sekä koottavasta tukikehikosta.

Venepeite levitetään kehikon päälle

Kehikko koostuu vihreäksi maalatuista metalliputkista (5 kpl) ja -kaarista (4 kpl), jotka liitetään toisiinsa muoviliittimillä. Kehikon rungon pituutta voi ”säätää” jättämällä yhden peräkkäin liitettävistä putkista pois.

Kehikon ”selkärangan päät eivät valitettavasti yltäneet veneeni laitoihin tai tuhtoihin. Onneksi kaaret kantavat rakennetta tarpeeksi hyvin ainakin kesäolosuhteissa. Kuinkahan käynee talvella, kun peitteen päälle sataa lunta?

Kehikon sivukaarien päissä on nivelletyt muovitapit, jotka työnnetään veneen hankainholkkeihin. Jos peitettä käytetään usein, kannattaa kaaret ja liitoskappaleet ”liimata” paikalleen esimerkiksi ilmastointiteipin avulla. Silloin kehikko pysyy muodossaan myös paikaltaan poistettaessa, mikä helpottaa ja nopeuttaa ratkaisevasti peitteen käsittelyä.

Muovinen liitoskappale ei kestä pakkasta

Heti ensimmäisten pakkasten tullen ilmeni ikäviä ongelmia. Kehikon muoviset liitoskappaleet osoittautuivat kesäleluiksi, sillä ne murtuivat pienestäkin niihin kohdistuneesta väännöstä. Kehikko pysyi kuintenkin kasassa, milläs muulla kuin ilmastoititeipillä!

Vähitellen jouduin teippaamaan kehikon joka ikisen liitoksen, osaksi murtumien osaksi luistamisen vuoksi.

Valitettavasti teippaamisen tarve ei jäänyt vain kehikon liitoksiin, sillä itse peitekin alkoi repeillä luvattoman helposti, kun ujutin sitä kylmässä säässä paikoilleen. Veneeni (Terhi Saiman) perälaudassa olevan alumiinivahvikkeen reuna raastoi peiteeseen ikäviä ratkeamia.

Venepeitteen saumat vuotavat

Eivätkä harmit tähän loppuneet, sillä peite vuotaa! Sateella voi peitteen saumoista valua veneeseen ämpäritolkulla vettä. Ja kun vene on rantapenkalla yleensä perä alempana, jää takatuhdon alle ja tuhdon sivuille runsaasti vettä, vaikka pohjatulppa jätetään auki.

Kun sateen jälkeen tulee pienikin pakkanen, veneeseen jäänyt vesi jäätyy. Samoin kehikon kiinnitystapit voivat jäätyä kiinni hankainholkkeihin niin perusteellisesti, että kehikkoa ei pysty irrottamaan veneen päältä ilman vaivalloista sulatusoperaatiota.

Oliko venesuojassa mitään hyvää tai edes tyydyttävää? Olihan toki: Olen tyytyväinen peitteen mitoitukseen ja muotoiluun. Peite mahtuu juuri sopivasti veneeni päälle. Myös peitteen reunaa kiertävä kiristysnaru toimii hyvin. Lisäksi pakettiin kuuluva lisänaru on tarpeen kiristettäessä peite veneen päälle pitemmän varastoinnin ajaksi. Eikä hintakaan (50 €) tuntunut ostohetkellä pahalta.

Ulkokäyttöön tarkoitetun tuotteen pitäisi Suomessa kestää kaikenlaista säätä, kuten tuulta, sadetta ja pakkasta, useiden vuosien ajan. Ostamani venesuoja ei kestänyt edes kymmentä käyttökertaa, vaikka käsittelimme sitä mielestäni normaalia varovaisuutta noudattaen.

Tätä tuotemerkitöntä venesuojaa tuo maahan Rautakesko Oy, Vantaa. Soutajan silmäterä ansaitsee parempaa!