Päijän 471 on siitä harvinainen tapaus veneiden saralla, että sen esittely on usein turhaa, sillä soutuveneklassikon tuntevat lähes kaikki ainakin sisävesillä.

Päijänin esi-isä näki päivänvalon lähes sata vuotta sitten. Puu vaihtui lasikuituun 1960-luvulla, mutta keltavihreä soutuvene valmistetaan edelleen käsityönä Lahdessa.

Tämän veneen kotimaisuusaste on siis kohdallaan. Tuoreimmat muutokset viilaavat Päijäniä sähköisen vesillä liikkumisen tarpeisiin sopivaksi.

Ensimmäiset päivitetyt Päijänit näkivät päivänvalon uudella tehtaalla tammikuun puolivälissä.

Tuoreen tuotantoerän edustaja laskettiin kesällä vesille myös Hartolassa. Kuvissa näkyvä vene on 471 L -mallia, eli siinä etu- ja keskituhto on varustettu lukittavalla säilytystilalla.

Kauden aikana Erän testiveneellä kierrettiin muun muassa lähipäästötön kierros Päijänteen kansallispuistossa, kalastettiin, ravustettiin, sorsastettiin ja tuulastettiin.

Virtaviivainen soutuvene kulkee vaivattomasti kevyen trailerin päällä henkilöauton vetämänä. Veneen perästä paikkansa löysi myös saksalainen Torqeedo Travel 1103 CS -sähköperämoottori, jonka avulla sujuivat niin pidemmät siirtymät kuin hidas vetouistelukin.

Konevoimaan valmis

Päijän 471 -malliin voi valmistajan suosituksen mukaan liittää enintään 3 kilowatin sähköperämoottorin. Suurempi sisarmalli Päijän 520L mahdollistaa 4 kilowatin moottorin käytön.

Veneen voi tarvittaessa lisävarustella rungon uumeniin kätkettävillä johtokanavilla, jolloin irtoakun ja johdot saa sijoiteltua pois tieltä. Torqeedon kohdalla tarvetta täsmäsijoitteluun ei ole, sillä akku on osa moottoripakettia, joka löytää paikkansa veneen perästä vaivattomasti.

Käyttökokemuksen kannalta Torqeedo Travel 1103 CS:ää voi verrata työntövoimaltaan neljän hevosvoiman polttomoottorikoneisiin. Suoraveto tekee moottorista varsin äänettömän ja vaikutuksen tekee myös sähkömoottorin vääntö, joka on jokseenkin välittömästi käytettävissä.

915 Wh Li-Ion -akun varaustilan seuraaminen onnistuu moottorin kahvaan sijoitetulta näytöltä reaaliajassa.

Maltillinen vetouistelija kiertää ottipaikkoja yhdellä latauksella jopa puoli vuorokautta. Täydellä teholla ajavan matka katkeaa noin tunnissa, jos veneessä on kuormaa ja olosuhteet eivät ole optimaaliset.

Tavallisessa käytössä neljän tunnin kalareissu hoituu vaivattomasti ilman, että siirtymillä on tarpeen kyntää aallonpohjaa kulutusta varoen.

Ja kun kyseessä on soutuvene, ei akun hyytyminenkään ole ylitsepääsemätön ongelma. Ylös nostettuna moottorin riki ei hidasta menoa, eikä 17,5 kilon lisäpaino veneen perässä aiheuta päänvaivaa.

Soutaen matka taittuu neljän kilometrin tuntinopeudella ilman kummoista rehkimistä kuormatullakaan veneellä.

Airoparin ja toisen soutajan lisäämällä matkavauhti kohenee kummasti. Jos matkassa on vielä suunnasta huolehtiva peränpitäjä, halkoo Päijän suurempiakin selkiä sukkelasti.

Kolmen aikuisen kuormalla tilaa ei riitä enää ole kovin kummoisesti tavaroille. Pitkiä reissuja, kuljetustarpeita tai useampia veneilijöitä varten pidempi ja leveämpi sisarmalli 520 L on harkinnan arvoinen vaihtoehto.

Sujuvasti syvällä ja matalassa

Päijän on monikäyttöinen ja vakaa vene, joka käyttäytyy kuormattunakin kiitettävästi. Aallokossa eteneminen onnistuu konevoimalla ja soutamalla normaalia varovaisuutta noudattaen ilman yllätyksiä.

Veneen luvataan olevan rakenteensa ansiosta uppoamaton ja VTT:n hyväksymänä myös merikelpoinen, mutta kaatumaton se ei ole, joten ylettömään huimapäisyyteen ei vesillä syytä ole kesähelteilläkään.

Päijän 471 on kuitenkin varsin vakaa liikkeissään. Sen perässä tuulastaja voi keskittyä kalojen etsimiseen tasapainoilun sijaan, eikä matalikoiden koluamista tarvitse arastella.

Vene ui sujuvasti vähässäkin vedessä. Tästä on iloa myös kaislikon kätköissä sorsapassiin sauvoessa ja kivikkoisilla vesillä ravustaessa.

Rantautuminenkin sujuu vaivatta, olipa ranta minkälainen hyvänsä. Kevyehkön veneen saa kiskottua kuivalle maalle yksin, tilanteen niin edellyttäessä.

Pyyhkeitä vene saa vain keulalle sijoitetusta vetolenkistä, joka on hieman heppoinen köydestä kiskovan käsittelyyn. Lenkkiä ei myöskään ole muotoiltu vetämistä helpottamaan.

Veneen kestävyyttä silmällä pitäen vahvistettu köli on hyvä rakenneratkaisu.

Päijän luottaa mallistoonsa ja lupaa veneilleen kymmenen vuoden takuun. Lasikuitu on kolhujen varalta myös korjattavissa, valmistajan mukaan jopa runkovauriosta selvitään, joten kaksioisrunkorakenteen nimiin vannovasta soutuveneestä saa itselleen elinikäisen kalakaverin.

Valmistajan näkemyksen mukaan perushuolenpitoa saava Päijän 471 palvelee 50 vuotta, eli parhaassa tapauksessa isältä pojalle.

Kala 2022 -kisan pääpalkinto

Erän perinteinen Kala22-kilpailu käynnistyi vuoden vaihteessa ja jatkuu aina 31. joulukuuta 2022 asti. 

Vuoden aikana kilpailuun on mahdollista ilmoittaa useampikin saalis, sillä määrää ei ole rajattu.

Kilpailuun kelpaavat kaikki kalat, kunhan ne on pyydetty Suomesta. Kaikki Kala22:een ilmoitetut saaliit ovat mukana vuoden lopussa tapahtuvan pääpalkinnon, eli Päijän 471 -veneen arvonnassa.

Toimi näin

1. Lähde kalaan.
2. Punnitse ja/tai mittaa saaliisi.
3. Ota kalasta kuva.
4. Täytä saalisilmoituslomake. Lomakkeen täyttäminen ei edellytä käyttäjätunnuksen luomista palveluun, mutta tunnuksen avulla kaikki ilmoittamasi kalat kertyvät omaan kalapäiväkirjaasi.
5. Muista ilmoittaa myös toimiva sähköpostiosoite, sillä ilman mitään yhteystietoa voitto voi mennä ohi!