Harva ehkä tietää, että Päijänin esi-isä näki päivänvalon lähes sata vuotta sitten. Veneellä kuljetettiin kotivesillään viljaa. Kun veneen ominaisuudet havaittiin oivalliseksi, alkoi kehitystyö, josta nyky-Päijänien historia käynnistyi.

– Pohja on säilynyt aika lailla samana, kertoo toimitusjohtaja Antti Mäkelä.

Lasikuituisten Päijänien tuotanto alkoi 1960-luvun alussa, mutta se oli päättyä kolme vuotta sitten. Päijänin 1500-neliömetrin teollisuushalli syttyi tuleen Asikkalassa 27. kesäkuuta 2019 hieman ennen aamuyhdeksää.

Palo oli synkkä takaisku koko yritykselle. Yhtiö velkaantui ja pian oli edessä valinnnan paikka: tuleeko konkurssi, löytyykö yritykselle jatkaja vai tarjotaanko kilpailijalle?

Ratkaisu ongelmaan löytyi läheltä. Päijänin IPR eli teollis- ja tekijänoikeudet siirtyivät Mäkelälle ja uudelle yhtiölle.

Pää ei ollut tässäkään vaiheessa lähelläkään pintaa.

Päijänin perinteiset värit ovat jo paikallaan, mutta viimeisteltävää vielä riittää.

Fanitapaaminen Instagramissa

Sattumalta juuri niihin aikoihin suomalaisten startuppien auttamiseen erikoistuneen Liquido Venturesin toinen yhtiökumppaneista, Joona Seppänen kysyi yhtiön toiselta perustajalta Jussi Muurikaiselta parasta soutuvenettä.

Siis mieheltä, joka on ollut 37 vuotta Päijänin fani ja jonka omassa rannassa kelluu kymmeniä vuosia vanha Päijän!

Kaksikko paineli samantien jyväskyläläiseen ”miesten lelukauppaan” eli Marineen ostamaan venettä. Myyjän piti varmistua, että halusivatko miehet todellakin Päijänin tälle kaudelle. – Ne myydään aina loppuun ennen kautta.

Seuraavaksi miehet ottivat puhelun tehtaalle, jossa ei ollut tarjolla kuin sekundamalli: veneen välipohjan reikä oli poraamatta. Tehtaan pihalla järjestynyt fanitapaaminen päätyi kuvana Muurikaisen Instagram-tilille, josta sen bongasi Mäkelä.

– Hän kysyi meiltä kiinnostusta tulla pelastamaan firmaa. Vaikka meillä on omistuksia yli kymmenessä yrityksessä, ennen ei ole ollut näin henkilökohtaista suhdetta yritykseen, Muurikainen kertoo.

Eetu Rajala (vas.) johtaa Päijänin tuotantoa. Yhden veneen valmistumiseen menee kymmenen tuntia.

Kivijalka kuntoon

Tulevaisuutta alettiin rakentaa melkein kirjaimellisesti sokkelin tai kivijalan päälle, vaikka brändi itsessään oli valmis ja vahva. Muurikaisen ja Liquidon tehtäväksi tuli auttaa muun muassa uuden brändin rakentamisessa ja rahoituksessa.

Kasvutavoitteet ensimmäiselle vuodelle eivät olleet tähtitieteelliset. Tavoitteena oli saada yritys laadukkaasti kuntoon ja kasvuun niin, että veneiden laatu ei kärsi.

– Brändin voi vain mokata.

Ensimmäiset Päijänit uudella tehtaalla Lahdessa valmistuivat tammikuun puolivälissä. Elokuun loppuun mennessä niitä tehdään 650 kappaletta.

Ensi kaudelle tavoitteena on myydä 1500 venettä ja Suomen lisäksi myyntiponnisteluiden kohteina ovat myös Pohjoismaat, Ruotsi ja Tanska, useamman vuoden paussin jälkeen.

Miesten puheissa vilahtelee myös Keski-Eurooppa ja Pohjois-Amerikka sekä oma verkkokauppa, joka oli vielä toukokuussa rakenteilla. Ketjutason sopimus veneiden myynnistä K-Raudan ja RTV:n kautta tuli kuukausi yrityksen uuden käynnistyksen jälkeen.

Myös kestävä kehitys sisältyy suunnitelmiin. Tarkoituksena on ottaa tehtaalle vanhoja veneitä ja kunnostaa ne uudelleen käyttöön. Se tietysti edellyttää, että omistajat raaskivat vaihtaa veneensä uuteen.

– Ensimmäinen lasikuituinen Päijän tehtiin 52 vuotta sitten ja se on vieläkin käyttökunnossa.

Päijänin perinteisten värien rinnalle saattaa tulevaisuudessa tulla muitakin värejä.

Uusia värejä ja uudet airot?

Eurofins Expert Services eli entinen VTT Expert Services Oy on myöntänyt Päijänille CE-merkin. Merkki takaa turvallisuuden, mutta myös veneen vapaan liikkumisen Euroopan talousalueen markkinoilla.

Vaikka veneen muoto on säilynyt muuttumattomana ja myös kalastuksesta ja luonnosta löytyneet värit, vihreä ja keltainen, itse vene on muuttunut ajan vaatimusten mukana.

Päijän on muokannut veneen valmistusta niin, että yhtiö on hakenut  sille patenttia valmistusmenetelmän ja muotoilun osalta.

Sisä- ja ulkokuoren välissä oli ennen vain ilmaa, mutta nyt sinne puhalletaan polyuretaania, joka tekee veneestä uppoamattoman.

Valmistamisessa säilyvät ne perusarvot, jotka saivat entisen Merenkulkuhallituksenkin lyömään Päijänin papereihin hyväksymisleiman, ensimmäisenä soutuveneenä.

– Vakaus, turvallisuus, helppohoitoisuus, soudettavuus, Muurikainen luettelee.

Mutta uskaltavatko uudet tekijät koskea veneen ulkoasuun? Väreihin, joista veneen tunnistaa jo kaukaa?

– Värejä tullaan päivittämään entisten rinnalle brändiä vaalien. Mutta valkoista veneeseen ei tule. Erottuminen massasta tulee olemaan jatkossakin tärkeää.

Päijänin uudistuminen väriensäkin puolesta saattaa alkaa Lahden muotoiluinstituutista. Siellä yritys on käynnistänyt airoprojektin, jonka tavoitteena on saada markkinoille uudet airot.

Mutta voiko airot ylipäätään keksiä uudelleen? Ilmeisesti voi, sillä vaikka tässä vaiheessa projektista ei voi enempää kertoa, tietoa on jo tihkunut.

– Tulossa on aikamoinen päivitys.

Kuvassa vierekkäin sekä sisä- että ulkokuori. Matkaa maaliin on vielä monta työvaihetta.

Soutuveneestä kalaveneeksi

Päivityksiä veneeseen vaatii myös sähkön lisääntyminen kalastuksessa tai se, miten laitoihin voidaan kiinnittää vapatelineitä ja muita kalastuksessa tärkeitä varusteita.

Sähköperämoottoreiden ja vapatelineiden kiinittämisestä Päijänin saatiin purtavaa jo Riihimäen erämessuilla, jonne Kalastajan Kanava toi veneestä niin sanotun editoidun mallin. 

Toistaiseksi Päijänin tehtaalla valmistetaan vielä editoimattomia soutuveneitä noin kymmenen tuntia/vene -vauhdilla. Malleja on kolme, 471, 471L ja 520L, joista L-malleissa on säilytyslokerot.

Venemalleja yhdistää VTT:n myöntämä, merikelpoisuudesta kertova CE-merkki ja se, että kaikki ovat 2-kuorisia lasikuituveneitä, joissa on täytteenä polyuretaania ja keulassa vahvistuksena hartsia, lasia ja harjaterästä.

Ja tietysti se, että veneille luvataan 50 vuoden elinkaari ja kymmenen vuoden rakennetakuu. Sellainen lupaus vaatii huolellisuutta veneen valmistamisessa.

– Huolellisuus on avainsana. Yhtään ei voi oikaista. Jos rakenteisiin jää ilmaa, veneestä tulee fiasko, sanoo Antti Mäkelä.

Lue lisää: Päijän 471 Kala22-kilpailun pääpalkintona

Laivat alkavat olla lastattuina ja kuorma odottaa siirtoa eteenpäin.