Länsi-Uudenmaan poliisilaitoksen vanhempi konstaapeli Niko Sihvonen on varoittanut etukäteen. Mukaan kannattaa ottaa juotavaa ja varmuuden vuoksi lämmintä vaatetta.

Kokkokallion veneluiskalla, Ristiselän ja Pappilanselän risteyksessä Lohjalla lämpömittari näyttää lauantaisena iltapäivänä +28 astetta. Ennusteen perusteella kovin paljon viileämpää ei ole odotettavissa.

Tiedossa on ilta erä- ja vesiliikenteenvalvontaa Hiidenveden suunnalla yhdessä Länsi-Uudenmaan poliisien ja Metsähallituksen erätarkastajan Tommi Suonpään kanssa. Joukko on myöhässä ja siihen on syy. Poliiseille on tullut matkalla ”pari virkatehtävää”.

Suonpää, Sihvonen ja vanhempi konstaapeli Mika Heikkinen, se varsinainen venepoliisi, ovat usein liikkeellä myös maan puolella. Miehet voi tarvittaessa löytää vaikkapa Nuuksion kansallispuistosta suorittamassa retkiratsiaa.

Venekaravaani rahisee pienen odotuksen jälkeen rantaan. Veteen lasketaan Suonpään vene, jonka kyljessä lukee Pioner 17 Supersport. Vene on 5,2 metriä pitkä ja reilut 400 kiloa painava ja sen perässä hyrisee 75 hevosvoiman Mercury.

Vanhempi konstaapeli Niko Sihvonen ja Metsähallituksen erätarkastaja Tommi Suonpää tiedustelevat poliisiveneen etupuolella.

Uudenkarhea poliisivene

Metsähallituksen valvontavene on huomattavasti vanhempaa mallia kuin poliisien tuore, keulaportilla varustettu Faster 545, jolla on takana vasta 40 ajotuntia. Huippunopeutta vehkeellä on valmistajan mukaan 34 solmua, jopa neljän hengen kuormalla.

– Ei tämä mikään tykki ole ja tarkoitettu lähinnä sisävesille, mutta veneessä on hyvät yövalot ja keulaportin ansiosta siitä on hyvä nostaa kyytiin esimerkiksi väylille ajautuneita poijuja, Heikkinen sanoo.

Nyt ei vedestä poisteta välttämättä irtonaisia esineitä, sillä tarkoituksena on valvoa veneilijöiden ajokuntoa, turvavarusteita ja rekisteröintejä sekä tarkistaa kalastuslupia. Jälkimmäisestä osuudesta huolehtivat lähinnä Sihvonen ja Suonpää, jonka valvonta-aluetta on koko Etelä-Suomi.

Etukäteen poliisit arvioivat, että veneitä on tänään paljon liikenteessä. Heikkisen mukaan erityisesti Hiidenveden puolella lupa-asiat ovat olleet ”vähän retuperällä”, koska valvonta on ollut siellä vähäistä Lohjanjärveen verrattuna. Hän pitää aluetta jonkinlaisena villinä läntenä.

Epäilen silti, että minulle mukaan varattuja ja lain vaatimia luotiliivejä ei tänään tarvita.

Poliisivene on varustettu nykyaikaisilla viestintälaitteilla, joilla pääsee tarvittaviin rekistereihin ja joilla sakot voi kirjoittaa ja tulostaa paikan päällä.

Ehdotan Heikkiselle, että järvellä ei varmaan tarvitse harrastaa takaa-ajoja, kuten joskus maanteillä, mutta veikkaukseni menee metsään.

Esimerkiksi edellisenä yönä Heikkinen ja ylikonstaapeli Pasi Huhta ajoivat takaa vesiskootteria, joka pakeni Koivulanselän takana alkavaan kapeaan väylään niin sanotusti nasta laudassa eli ajopelin merkin perusteella noin 120 kilometriä tunnissa.

Skootteri pääsi karkuun, mutta ei pysy todennäköisesti piilossa ikuisesti.

– Merellä liikkuvilla veneilijöillä asiat ovat yleensä kunnossa, mutta järvillä liikutaan vähäisemmällä kokemuksella ja taidoilla. Järvellä myös varusteissa on puutteita ja vahinkoja sattuu usein. Esimerkiksi juhannuksena täällä jäi kiinni kolme ruorijuoppoa, mikä on tilastollisesti jo paljon, Heikkinen kertoo.

Lue lisää: Faster 545 CC:n testi Kipparin verkkosivulla

Faster 545 on varustettu keulaportilla, jonka kautta saa helposti kyytiin vesirajassa väylillä kelluvat irtotavarat.

Vanhoja sammuttimia

Mika Heikkinen pysäyttää vastaan tulevan veneen.

Sihvosen ja Suonpään vene lähtee menemään kohti Hiidenvettä reilusti poliisiveneen etupuolella, tiedustelijana. Edessä on yli 12 kilometrin pätkä rajoitusaluetta.

7 km/h:n rajoitus alkaa heti Pappilanselän reunalta ja on voimassa Lohjanjärven ja Hiidenveden yhdistävällä Väänteenjoella lähes Paksaloon asti. Kun väliin mahtuu pari leveämpää vesialuetta, monia veneilijöitä houkuttaa varmasti lisätä vauhtia.

Emme ole ehtineet kovin kauas, kun keulaveneestä tulee viesti. Vastaan tulee vesiskootteri, jolle mitataan lievä ylinopeus.

Skootterin päällä istuu pariskunta, jonka piti mennä katsomaan ”bändiä, mutta ei siellä ollut”. Alkometri näyttää nollaa, joten nyt ryhdytään miettimään, pitäisikö paria sakottaa.

Heikkisen mukaan sakotusperusteet vesillä eivät ole ihan samanlaiset kuin maanteillä. Päiväsakot alkavat pyöriä siinä vaiheessa, kun nopeus ylittää rajoituksen tuplasti. Yli 2000 euron tuloilla päiväsakon suuruus on 30 euroa ja alkuun päästään kuudella päiväsakolla.

Pariskunta pääsee huomautuksella (vielä on kahvin maku sen verran suussa) ja ohjeella ”koittakaa malttaa ajaa hiljaa”.

Koivulanselällä poliisit koukkaavat uisteluveneen luo ja tarkistavat kalastusluvat ja veneen varusteet, kuten sammuttimen. ”Täydellä hinnalla vasta ostettu sammutin” osoittautuu liian pieneksi ja vanhaksi.

Määräysten mukaan käsisammutin on pakollinen kaikissa sellaisissa veneissä, joissa palon syttyminen on mahdollista. Eli jos veneessä on liekillä toimiva polttolaite, sisämoottori tai yli 25 kW:n eli 34 hevosvoiman perämoottori, tarvitaan veneeseen mieluummin kahden kilon jauhesammutin.

Kilon sammuttimella ei ehdi kunnolla edes yskäistä, kun se on jo tyhjä ja kahden kilonkin sammuttimella pääsee palosta eroon vain jos sen saa sammumaan kuudessa sekunnissa. Ja lisäksi sammutin on katsastettava eli huollettava joka vuosi.

Nopeasti alkaa selvitä, että sammuttimista tulee päivän teema. Kalastajan jälkeen pysäytämme ylinopeutta ajaneen Yamarinin, joka on täynnä lapsia ja aikuisia. Pieni ylinopeus ei aiheuta ongelmia, mutta vanhasta sammuttimesta tulee pikavoitto eli 70 euron muistutus.

Vesiskootterin matkustajat selviävät lievästi ylinopeudesta huomautuksella ja kehotuksella ajaa hiljempaa.

Luvattomia kalastajia

Ensimmäisen  ylinopeussakon saa vesiskootteri, joka tulee poliisiveneen takaa yli 30 kilometriä tunnissa, mutta hiljentää nähdessään poliisit. Kärkipartio pysäyttää veneen ja ilahduttaa kuljettajaa kymmenellä päiväsakolla.

”Pienen muistutuksen” saa myös Finnmasterin kapteeni, jolta mitataan 33 kilometrin tuntinopeus seitsemän kilometrin rajoitusalueella. Kipparin perustelu liikenteellisesti tyhjästä järvestä ei vakuuta viranomaisia eikä sekään, että veneen vauhtia hiljennetään aina, kun vastassa on muuta liikennettä.

– Rajoituksilla haetaan turvallisuutta. Vaikka vauhti tuntuu ehkä pieneltä, seitsemän kilometrin vauhdissa veneestä ei tule aaltoja, Heikkinen muistuttaa.

Valvonta ja rajoitukset ilmeisesti purevat, sillä poliisit saavat matkan varrella kiitosta myös ranta-asukkailta. Laiturilla aurinkoa ottava mies viittoo poliiseja lähemmäksi ja kiittää Heikkistä ja Huhtaa väylällä tapahtuneesta ihmeestä.

– Neljäkymmentä vuotta olemme olleet tässä ja tämä kesä on aivan toinen. Reitti on niin ihana, kun vain muistaa ottaa pikkuisen rauhassa, mies sanoo.

Väänteenjoen sulku houkuttelee kalastajia. Varsinkin sulun vieressä oleva ohitusuoma, jossa kalastus on täysin kiellettyä.

Ensimmäinen sakko luvattomasta kalastuksesta kirjoitetaan Väänteenjoen sulun kohdalla luonnonsuojelualueen vieressä. Isä ja poika ovat virvelöimässä sulun väärällä puolella, jossa kalastus on kokonaan kielletty.

Seuraavat luvattomat kalastajat tulevat vastaan Kiihkelyksenselän sillan alapuolella. Veneestä löytyy muun muassa 46 senttiä pitkä kuha. Kalastajat saavat sakkolapun. Kalastuslupia heillä ei ole kuulemma ollut ikinä.

Illan aikana vain yksi tarkastettu vene selviää ilman sakkoja tai huomautuksia. Sammuttimet ovat joko liian vanhoja tai tarkastamattomia. 70 euron sakkolappuja saa useampi vene.

Tässä veneessä kaikki oli kunnossa sammuttimesta alkaen.

Viikonlopun valvontaraportti

Päivä alkaa kallistua iltaan Hiidenvedellä.

Hyppään poliisiveneen kyydistä paluumatkalla ennen sulkua. Sunnuntai-iltana vanhempi konstaapeli Niko Sihvonen antaa raportin viikonlopusta.

”Pelkästään lauantaina tarkastettiin 19 kalastajaa, joilta seitsemältä puuttui suoritus kalastonhoitomaksusta. Yksi henkilö tavattiin kalastuskieltoalueelta kalastamasta ja viiden vesikulkuneuvon päällikölle kirjattiin sakko puutteellisesta käsisammuttimesta. Yhdeltä veneseurueelta puuttui tarvittavat pelastusliivit.”

”Valvonnan yhteydessä jouduttiin puuttumaan myös ylinopeuksiin ja yhden vesikulkuneuvon päällikön epäillään syyllistyneen vesiliikennejuopumukseen. Sunnuntaina valvottiin Lohjanjärvellä, jossa kirjattiin vesiliikennerikkomuksista neljä sakkoa puuttuvista pelastusliiveistä ja palosammuttimista. Yhden kalastajan todettiin ottaneen saaliiksi selvästi alamittaisen kuhan.”

35-senttinen alamittainen kuha päätyi poliisille ja se hävitettiin.

Ehkä tällainen, todennäköisesti odotettu tulos sai erätarkastaja Suonpään huokaisemaan jo lauantaina:

– Tapoihin ei ole tullut mitään parannusta, ihmiset kalastavat ilman lupia ja tekevät nuotioita mihin sattuu, jopa metsäpalovaroituksen aikana.

PS. Jos haluat tietää millaisia nopeusrajoituksia vesistöistä löytyy, vesiliikenteen kielto- ja rajoitusalueet löytyvät helposti Väyläviraston sivuilta. Tätä sivua käyttävät tarvittaessa myös viranomaiset.

Katso video! Poliisivene Faster 545:n matkavauhtia. Navigaattorin mukaan nopeus on noin 60 km/h.

Lue myös