Metsäkuntosalin opettajana toimii tuottaja ja toimittaja Marko Lysmä. Valokuvaaja Markus Pentikäinen on puolestaan tallentanut oppitunnin videoiksi ja valokuviksi.

Kuntokoulua käydään tästä päivästä alkaen kolmena peräkkäisenä päivänä eli ohjelmia voi harjoitella etukäteen videoiden avulla jo kotona. Lauantaina ilmestyvän viimeisen osan jälkeen voikin sitten suunnata metsään kokeilemaan videoiden vinkkejä käytännössä.

Maastokuntosalin ensimmäisellä oppitunnilla käsittelemme, miten kuntoilussa voi hyödyntää metsästä löytyviä tuulenkaatoja ja irtopuita eli tukinraatoja.

 

Tukinraato metsästä

Metsästä löytää yllättävän helposti omaan kuntotasoon sopivia eri painoisia tukinraatoja ja oksia, joita voi hyödyntää monipuolisesti harjoittelussa. Jalkakyykkyä voi tehdä myös yhdellä jalalla, jolloin liike ja hallinta tulee raskaammaksi.

Tee 3 x 8-15 toistoa!

Liikesarjat:

  1. Hauiskääntö leveällä ja kapealla otteella
  2. Hauiskääntö ja nosto suorille käsille vastaotteella
  3. Työntö rinnalta suorille käsille
  4. Jalkakyykky

 

Dippi ja yhden jalan kyykky puunrungolla

Etsi tukevasti paikallaan pysyvä ja itsellesi sopivalla korkeudella oleva tukki. Varmista lisäksi, että saat siitä hyvän pidon.

Dippi on yksi yleisimpiä lihaskuntoharjoitteita, jossa liike alkaa suorilta käsiltä ja koukistaa ne 90 asteen kulmaan. Liikettä voi raskauttaa nostamalla toinen jalka ylös.

Yhden jalan kyykyn voi tehdä tukea pitäen tai liikettä voi tehostaa nostamalla kädet ylös tai ottamalla kivi painoksi esimerkiksi rinnalle. Pidon voi myös pysäyttää 90 asteen kulmaan kestävyyden mukaan. Yllättävän tehokasta!

Tee 3 x 8-15 toistoa!

Dippi ei liity tässä tapauksessa ruokailuun, vaan perinteiseen lihaskuntoharjoitteluun.

Muut sarjan osat:

Maastokuntosali, osa 2: Kivenlohkareita ja kantoja

►  Maastokuntosali, osa 3: Kuminauha vastustaa ja hirret painavat