Saaliskuvat ja niiden välittämät tunnelmat kiinnostavat kalastajia, kuten jokainen sosiaalisen median kalastusryhmiä seuraava on huomannut. Hyvä kuva kerää positiivista huomiota, mutta saaliskuvien ympärillä käydään myös verisiä kamppailuja.

Some on tässäkin suhteessa armoton: Ajatteli kuvan julkaisija mitä tahansa, on mylly päällä heti kun ”vääränlainen” kuva ruudulle lävähtää. Jos siis ei halua joutua somekohun keskelle, kannattaa miettiä hetki minkälaisia kuvia julkaisee.

Somekohu nimittäin on helppo välttää.

Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa

Ja katsoja näkee kuvassa sen mitä haluaa. Ennen kuvan julkaisemista kannattaa siis miettiä mitä on tekemässä. Omalla seinällä kuvan näkevät lähinnä omat tutut, mutta peli muuttuu heti, kun kuva julkaistaan ryhmässä, jonka jäsenet eivät toisiaan tunne.

Ihmisillä on halu, ellei jopa tarve jakaa omat huippuhetkensä muiden kanssa. Harrastusaiheisista ryhmistä on tullut se julkinen tila, missä kalastuksenharrastajatkin kohtaavat toisensa. Ja ihmiset selvästi tykkäävät toisten jakamista kuvista ja tarinoista.

Moni kuitenkin unohtaa, että samassa tilassa aikaa viettävän naapuripöydän väki saattaa ajatella asioista hyvinkin eri tavoin. Kun toinen näkee kuvassa vain hienon saaliskalan, näkee toinen samassa kuvassa vain raadon, joka on vielä häpäisty heittämällä se maahan. Ja kolmas leuhkan kalastajan.

Ja mylly on valmis. Antakaa kun minäkin huudan!

Vastuu on kuvan julkaisijalla

Oli kuvan kommentointi kuinka ala-arvoista tai loukkaavaa tahansa, on vastuu kuvasta aina kuvan julkaisijalla. Ja jokainen kuva on julkaistu jotain tarkoitusta varten. Jos laittaa kuvan esille julkiselle alustalle, on itsepetosta väittää, että julkaisee kuvia vain itselleen tai kavereilleen.

Julkaisemisen myötä kuvan julkaisija myös menettää yksinoikeutensa määritellä kuva haluamallaan tavalla. Julkaistusta kuvasta tulee aihe keskustelulle, jota voidaan käydä kaikesta, mitä kuvassa näkyy tai mitä siitä voidaan tulkita. Ja valitettavasti osa sosiaalisen median käyttäjistä ei tunnu hallitsevan omaa näppäimistöään.

Kuvan julkaisijan huomio kiinnittyy yleensä kohteena olevaan kalaan, jonka näkee oman kokemuksensa värittämien lasien läpi. Kuvaa katsova vieras taas näkee kuvan eri näkökulmasta ja kiinnittää huomiota eri asioihin.

Mutta koska kuva tästäkin huolimatta edustaa julkaisijaansa, tai siinä esiintyviä ihmisiä, on kuvan julkaisija vastuussa siitä, minkälaisen mielikuvan kuvassa esiintyvistä ihmisistä, eli tässä yhteydessä useimmiten itsestään, muille antaa.

Oma julkisuuskuva

Helpoin keino hallita omaa julkisuuskuvaansa on olla julkaisematta kuvia lainkaan. Ja jos jo etukäteen tietää kuvan aiheuttavan keskustelua jota ei halua käydä, on tämä varteenotettava vaihtoehto. Mikä tietysti harmittaa, jos olisi halunnut esimerkiksi kuvan kehukalastansa muiden kanssa jakaa. Jälkikäteen kuvaustilanteeseen on usein mahdoton palata.

Tästä ei tarvita kummoistakaan aasinsiltaa siihen, että asiaan pitäisi keskittyä jo kuvaa ottaessaan. Somekohuun verrattuna tämä nimittäin on se pienemmän riesan tie.

Elävä kala näyttää aina paremmalta… tapahtuipa sille kuvan ottamisen jälkeen mitä tahansa.

Tässä siis lista asioista, joihin somekuvaa otettaessa kannattaa kiinnittää huomiota.

1. Ota kuva elävästä kalasta

Pyri ottamaan kuva aina mahdollisimman pian kalan saamisen jälkeen. Elävä kala näyttää kuvassa hyvältä ja mitä enemmän kalastuksen riemusta on vielä jäljellä, sitä parempi tunnelma kuvassa on. Iloiset ilmeet antavat anteeksi muotovirheitä.

Älä koskaan kuvaa elävää kalaa maassa tai muulla karhealla alustalla, varsinkaan jos aiot vapauttaa sen.

2. Siivoa roskat ja veri

Oli kala elävä tai kuollut, huolehdi että kala ja kuvausalusta tai tausta ovat siistejä. Pyyhi roskat ja veri kalan pinnalta ja muualta kuvasta. Kerää veneessä pyörivät muovikassit ja muu roina pois näkyvistä.

Tämä kertoo saaliin arvostuksesta, laski sen sitten takaisin tai käytti ruoaksi. Se myös kertoo siitä että arvostat kuvan katsojaa sen verran että olet viitsinyt nähdä hiukan vaivaa kuvan ottamiseksi.

3. Tupakka ja alkoholi pois

Tupakka, pullot ja tölkit tekevät kuvaan tympeän ja epäsiistin tunnelman. Jos tämä ei ole tavoitteena, kannattaa nämä siirtää kuvaamisen ajaksi syrjään.

4. Älä julkaise lihalaatikkokuvia

Verisessä liemessä likaisen muovilaatikon pohjalla lilluvat kalat ovat helpoin tapa saada some yskimään. Efektiä voi vielä tehostaa vaikka kaljatölkillä.

Jätä siis tällaiset kuvat julkaisematta, jos se ei ole tavoitteesi.

Ota sen sijaan kuva saaliista sopivalle alustalle aseteltuna.

5. Älä julkaise kuvia kookkaista kuolleista kaloista

Kuollut suurhauki tai -kuha saa lähes poikkeuksetta negatiivistä palautetta. Ota mieluummin kuva vielä kun kala elää ja jätä kohtalo mainitsematta.

6. Älä julkaise kuvia suurista saalisröykkiöistä

Pidimme siitä tai emme, moni suhtautuu kriittisesti myös suurten kalamäärien kolkkaamiseen. Niin tekopyhää kuin se onkin, ota mieluummin kuva muutamasta ruokakalasta ja kuvaile syöntiä vaikka kuvatekstissä.