Akkukairojen määrä pilkkijäillä on kasvanut vuodesta toiseen. Vara-akkuineen ne ovat käsin veivattavia painavampia ja myös hankalampia kuljettaa käsissä.

Pilkkikäyttöön tarkoitettu kaikuluotain on jäällä akkukairaa harvemmin vastaan tuleva kapine, mutta niidenkin käyttö on lisääntynyt.

Digiloikkaan kuuluvat myös vedenalaista kuvaa välittävät kamerat. Nekin vaativat akun ja ehkä myös muita releitä, jotta on-line-kuva veden alta välittyy ruudulle.

Siinä sitä on kuormaa hinattavaksi.

Varsinkin hauenpyytäjällä lisänä voi vielä olla kelallisia vapoja ja muuta perinteisempää pilkkirepusta lähtien. Ei ihme, että ahkioille on kysyntää.

Pulkka vai ei?

Kaameasta määrästä tekniikkaa voi tulla mentaalinen ähky ja kenties myös fyysinen tyrä. Tekniikka luotaimineen sekä kameroineen on kuitenkin mielenkiintoista. Jollekin kaiku- tai livekuva voi olla pilkkipäivän olennaisinta sisältöä.

Pakko on todeta sekin, että on tilanteita, joissa luotain tai vedenalainen kamera voivat lisätä merkittävästi saalista. Näin on muun muassa kuhia tai suuria ahvenia pilkkiessä.

Pilkkiajan käyttäminen tekniikan virittelyyn voi myös romahduttaa saaliin. Esimerkiksi matalassa ja kirkkaassa vedessä siitä on pelkästään haittaa, koska samat asiat voi nähdä reppujakkaralla istuen ja avantoon kurkistaen.

Olipa teknisistä laitteista mitä mieltä tahansa, niiden käyttö pilkkivesillä vain lisääntyy. Käsi kädessä tämän kehityksen kanssa kulkee kasvava tarve kuljetusapuun. Oli siis selvästi pulkkatestin paikka.

Ahkio autossa

Millainen on hyvä pulkka pilkkikäyttöön? Tätä kysymystä jouduimme miettimään monta kertaa testin eri vaiheissa.

Monet keskikokoiset ahkiot mahtuvat farmarin takakonttiin poikkipäin. Pelican Snow Trek 45.

Yksiselitteistä vastausta ei löytynyt, koska sitä ei ole olemassa.

Ensimmäinen ongelma ihanneahkion ominaisuuksista nousee esiin ennen kuin päästään edes jäälle. Pitäisikö pulkan mahtua auton takakonttiin vai riittääkö, että se sopii autoon takapenkki eteen käännettynä?

Vertailussa annoimme pisteitä autoon mahtumisesta kolmessa eri luokassa niin, että suuret ahkiot saivat yhden pisteen, keskikokoiset kolme pistettä ja pienet viisi pistettä.

Tässä luokituksessa keskikokoisista suurin osa mahtuu tavallisen kokoisen farmarin takakonttiin poikkipäin, mutta suuret mahtuvat kyytiin vain takapenkki eteen käännettynä. Pienet vievät vain osan takakontin tilasta.

Lumen vastus

Vertailun ahkiot ovat päällisin puolin melko samannäköisiä, mutta kun niitä vetää erilaisissa paikoissa ja olosuhteissa, paljastuu eroja.

Viking Tuff Toten vetonaru kulkee reunuksessa. Siihen voi sitoa kuormaa.

Jos ahkioita kiskotaan kuormattuina paksussa lumessa, leveimmät ovat selvästi raskaampia vetää. Vetovastus kasvaa lähes suorassa suhteessa leveyden kanssa. Raskain vedettävä lumessa oli neliömäisen muotoinen Shappell Jet Sled SUV.

Myös keulan viistoudella on hieman merkitystä. Toinen neliömäisen muotoinen, mutta pienempi Utility Viking on keulastaan tylpähkö, mikä lisää vetovastusta lumessa.

Kevyimpiä vedettäviä lumessa suhteessa kokoonsa olivat Nero-ahkiot. Niiden keula on korkeuden suunnassa melkoisen viisto. Lisäksi ahkio kapenee leveyden suunnassa hieman keulaa kohti. Pulkka halkoo lunta todella hyvin.

Nero-ahkioiden lumikelpoisuutta parantaa myös korkea laita. Isommassa mallissa Nero L laita oli vertailun korkein.

Kairan kuljettaminen

Ahkioiden kelpoisuus kairan kuljetuksessa jäällä arvioitiin käsin veivattavan, käyttökuntoon eli täyteen pituuteen avatun kairan perusteella.

Pelicanin takaseinässä on kourut, jotka auttavat pitämään kairan paikoillaan.

Pelican Snow Trek 45 -ahkiossa on ainoana leveät kourut ahkion takaseinässä estämässä reunuksen yli sojottavan kairan luiskahtamista pois kyydistä. Kourut parantavat valtavasti kairan pysymistä kyydissä esimerkiksi epätasaisuuksissa.

Lisäksi etuseinässä on kapeammat urat, joihin voi tukea muuta kuljetettavaa.

Myös vertailun suurimmissa ahkioissa kaira pysyy hyvin sisällä näiden ahkioiden hulppean pituuden takia. Silti niissäkin kairan terä, kun siinä ei ole teräsuojaa, on paras sijoittaa ahkion ulkopuolelle, jottei se osu mihinkään. Yksi kolhu reppujakkaran metalliin voi viedä terästä maukkaimman terävyyden.

Akkukairat ovat hieman lyhyempiä ja sopivat paremmin vähän lyhyempiinkin ahkioihin.

Jos käsin veivattavaa kairaa kuljetetaan pienissä ahkioissa, kaira pitää ehkä taittaa kokoon.

Vetonarun kiinnitys

Epätasaisuuksissa ahkio kellahtaa helposti nurin. Muhkuroita voi osua eteen, kun pulkkaa vedetään autolta rantametsän tai -kivikon läpi rantaan, ja kun laskeudutaan viettävää rantapenkerettä myöten jäälle. Sama palatessa.

Myös jäällä voi olla lumesta ja jäästä muodostunutta epätasaisuutta muun muassa kelkan, mönkkärin ja auton jäljissä sekä railojen ja avantojen kohdilla.

Näissä tilanteissa olisi tarpeen, että naru olisi kiinnitetty aivan ahkion reunoihin. Silloin ahkion kallistumista voi hillitä ja kaatumista estää kannattelemalla ahkiota kallistuvan puolen narulla pystyssä, samalla kun ahkio vedetään yli pahan kohdan.

Monissa vertailun ahkioista narunpäät on kiinnitetty epäkäytännöllisesti melko keskelle etureunaa. Silloin juuri mitään ei ole tehtävissä, kun ahkio alkaa kummun päällä kallistua.

Kömpelön vetonarun sijainnin saa korjattua poraamalla reiät kulmiin ja siirtämällä vetonarut niihin.

Vetonarun pituus

Ahkio on myös turvaväline. Kun kamat ovat kyydissä, jäihin vajoamisen jälkeen esimerkiksi reppu selässä ei vaikeuta avannosta nousua.

Nero M on pikkuahkio, jonne mahtuu pilkkireppu ja saalis.

Joissakin ahkioissa vetonaru oli niin lyhyt, ettei turva kovin hyvin toteudu, koska jäihin vajonnut saattaa vahingossa kiskaista kantapäillä olevan pulkan samaan avantoon.

Pitkää vetonarua tarvitaan myös viettävää rinnettä laskeuduttaessa. Naru käännetään ahkion taakse, josta laskua jarrutellaan vetonarun avulla. Riittävän pitkä vetonaru on siksi tärkeä ahkion ominaisuus.

Kun vetonaru on lyhyt nysä, se ei ulotu taakse. Vetäjä joutuu olemaan pulkan edessä, joka syöksähtelee laskussa kantapäille.

Puutteen saa korjattua helposti vaihtamalla ahkioon riittävän pitkän vetonarun.

Alttius kaatua

Mahtavan leveä Shappell Jet Sled SUV muistuttaa nimensä mukaisesti sikäli katumaasturia, ettei se hevin kaadu, vaikka alusta on epätasainen.

Aivan päinvastoin käyttäytyy lyhyehkö Nero L, joka oli vertailun korkealaitaisin ahkio. Täyteen kuormattuna se todistaa, että korkeassa kuormassa painopiste nousee ylöspäin, jolloin alttius nurin kellahtamiseen epätasaisuuksissa lisääntyy nopeasti.

Pitkät ja leveät ahkiot Rapala Low Rider sekä Shappell Jet Sled 1 Winter Camo ovat erinomaisia runsaan tavaran kuljetukseen. Kun tilaa on paljon, kuorma ei kuitenkaan nouse korkeaksi, jolloin kaatumisen herkkyyskään ei lisäänny.

Vastaavasti pienet ahkiot täytenä ovat erityisen herkkiä kaatumaan, kun ne kallistuvat töyssyssä.

Sisärakenteet

Pelican ja Rapala -ahkioiden rakenteissa oli talvikalastukseen suunniteltuja yksityiskohtia.

Rapalan puisilla välijakajilla saa luotua järjestystä ahkioon.

Rapalassa ahkion ison tilan saa jaettua huullokseen asetettavilla välijakajilla osastoiksi. Näin tavarat pysyvät erillään toisistaan ja paremmin pystyssä. Hyötyä on myös siitä, että jakajien päällä kairaa on kätevä kuljettaa vaakatasossa.

Puuviilusta tehdyt välijakajat ovat painavia. Pisteytyksessä paino suhteessa tilavuuteen antoi Rapalalle miinuksia. Välijakajat ovat lisävaruste, jotka voi tehdä myös itse.

Puisista välijakajista on se hyöty, että niihin voi esimerkiksi porata reikiä ja kiinnittää nippusiteillä vapaputkia. Myös pilkkivapoja voi säilyttää putkissa pystyssä.

Tasaripilkkijälle vapaputkista on hyötyä, koska levällään ahkion pohjalla tai repussa vapojen tasapainojen koukut tahtovat pureutua aivan muualle kuin ahventen leukoihin.

Miinuksia annettiin testissä kolmelle ahkiolle myös siitä, että niiden materiaali oli ohuempaa kuin ahkioissa keskimäärin. Näitä olivat Ahti 4, Pelican ja Viking Utility.

Lumisellä jäällä ahkion pohja ei juuri kulu, mutta karkealla jäällä pohjaan alkaa ilmestyä kulumajälkiä. Hiekalla tai kivikossa vedettynä minkään ahkion pohja ei kestä kovin kauan ehjänä.

Jos tällaisissa paikoissa liikutaan vähänkin enemmän, pohja on syytä varustaa lisävarusteena saatavilla liukukiskoilla. Saatavilla olevat käyvät periaatteessa kaikkiin merkkeihin ainakin lyhennettyinä.

Ahkion pienillä painoeroilla ei ole jäällä tai lumessa käytännön merkitystä. Vertailun kaikki ahkiot on tehty polyeteeni- eli polyetyleeni-muovista.

Pisteytys

Arvosanat-taulukon pisteet asteikolla 1–5. Maksimipistemäärä on 40 pistettä ilman miinuksia. Miinuksia jaettiin seuraavasti: materiaalin ohuus Ahti 4 (-2), Pelican (-2) ja Utility Sled (-2), paino suhteessa tilavuuteen Ahti 3 (-2) ja Rapala (-2).

Taulukko aukeaa klikkaamalla suuremmaksi.

Pisteet ja tähdet: 27–30 pistettä 5 tähteä, 23–26 pistettä 4 tähteä, 19–22 pistettä 3 tähteä, 15–18 pistettä 2 tähteä, 11–14 pistettä 1 tähti.

 

Vertailutulokset

PELICAN

Snow Trek 45

Hinta

65 €, normark.fi

Paino 2 627 g, mitat 116 cm x 51 cm x 20 cm.
Arvio Keskikokoinen ahkio melko ohuesta polyeteenistä. Takaseinässä kaksi kourua kairan kierteelle. Etuseinässäkin pienemmät urat tukipisteinä. Sivurakenteet mahdollistavat toisen vastaavan ahkion laittamisen päälle tiiviiksi kanneksi, mutta ominaisuudesta ei ole pilkillä juuri etua. Vetonaru sijoitettu hyvin etuseinän reunoihin, joten narulla voi estää kallistumista. Naru on riittävän pitkä ohjaukseen takaa. Pohjan urat tavallista syvemmät, niihin mahtuu paljon vettä, mikä säilyttää reppua kuivempana kyydissä. Melko kookas, mutta mahtuu silti monen auton takakonttiin poikittain. Reunoilla muotoiltuja kohtia, joihin voi porata reikiä kumiköyden koukuille.

Kiitämme
+
kairan pysymistä tukikourussa
+ vetonarun sijaintia
+ vetonarun pituutta
+ kokoa pilkkikäyttöön
+ tasaisen hyvää kokonaisuutta

Moitimme
materiaalin ohuutta

Erän suositus
Pelican Snow Trek 45 on erinomainen keskikoon ahkio pilkkikäyttöön lumelle ja jäälle. Pitää kaikki kairat hyvin kyydissä. Käyttökelpoinen myös vähän epätasaisemmissa paikoissa vetonarulla ohjattavuuden ansiosta. Älä vedä hiekalla.
Pisteet 29

RAPALA

Low Rider

Hinta

115 €, normark.fi

Paino 5 199 g (välijakajilla 8 966 g), mitat 142 cm x 66 cm 26 cm.
Arvio Suuri ahkio, jonka sisätilaan saa lisävarusteena kolme paikoilleen painettavaa välijakajaa puuviilusta. Jakajilla tavarat pysyvät paremmin järjestyksessä ja esimerkiksi pilkkijakkara pystyssä. Kairaa on kätevä kuljettaa jakajien päällä. Erikseen myytävät (25 €) jakajat lisäävät painoa, mutta parantavat huomattavasti ominaisuuksia kalastuskäytössä. Vetonaru on riittävän pitkä ohjaukseen takaa, mutta on sijoitettu epäedullisesti melko keskelle etuseinää.

Kiitämme
+
kairan kuljetuskykyä
+ vetonarun pituutta
+ välijakajilla saatavaa järjestystä
+ välijakajien poiston mahdollisuutta

Moitimme
painoa välijakajien kanssa
vetonarun sijaintia

Erän suositus
Rapala Low Rider on kookas ja jämäkkä ahkio lumelle ja jäälle pilkkikäyttöön sekä talvikalastukseen. Soveltuu hyvin kaikkien kairojen kuljetukseen suorana. Erityisen hyvä, kun jäällä on mukana paljon tavaraa.
Pisteet 27

Nero

L

Hinta

28 €, eumer.fi

Paino 2 439 g, mitat 100 cm x 52 cm x 26 cm.
Arvio Hieman keskikokoa pienempi ahkio, jossa erityisen korkeat reunat. Muodoltaan leveyden suunnassa hitusen etupäätä kohti kapeneva. Etuseinä voimakkaasti viisto alaspäin, mikä keventää vetovastusta paksussa lumessa. Ahkion lyhyys heikentää käsin veivattavan kairan kuljettamista suorana. Vetonaru erinomaisen pitkä ohjaukseen takaa, mutta on sijoitettu epäedullisesti melko keskelle etuseinää.

Kiitämme
+
korkeaa laitaa
+ ominaisuuksia lumessa
+ vetonarun pituutta
+ hintaa

Moitimme
– vetonarun sijaintia
– kairan kuljetuskykyä

Erän suositus
Nero L on hyvällä vetonarulla varustettu pienemmän pään edullinen ahkio. Erinomainen, kun vedetään painavaa taakkaa paksussa pulverilumessa tasaisella alustalla. Toimiva myös jäätiköllä.
Pisteet 25

Shappell

Jet Sled JR Winter Camo

Hinta

59,90 €, motonet.fi

Paino 2 943 g, mitat 106 cm x 53 cm x 20 cm.
Arvio Keskikoon ahkio pirteällä talvisella camo-värillä, joka lisää ahkion hintaa kympillä verrattuna perusmustaan. Pilkkikäytössä ahkiossa ei ole yhtään huonoa ominaisuutta, mutta ei myöskään mitään sellaista plussaa, joka antaisi sille erityistä profiilia. Ahkion lyhyys heikentää käsin veivattavan kairan kuljettamista suorana. Vetonarun pituus on riittävä, eikä se ole sijoitettu erityisen keskelle, mutta ei reunoillekaan. Melko kookas, mutta mahtuu silti monen auton takakonttiin poikittain.

Kiitämme
+
riittävää vetonarun pituutta
+ tasaista käyttökelpoisuutta pilkillä

Moitimme
vetonaru voisi sijaita paremminkin

Erän suositus
Shappell Jet Sled JR Winter Camo on jämäkkä keskikokoinen ahkio pilkkikäyttöön lumelle ja jäälle.
Pisteet 25

SHAPPELL

Jet Sled 1 Winter Camo

Hinta

69,90 €, motonet.fi

Paino 5 238 g, mitat 137 cm x 63 cm x 25 cm.
Arvio Suuri ahkio pirteällä talvisella camo-värillä, joka lisää ahkion hintaa kympillä verrattuna perusmustaan. Pilkkikäytössä ahkiossa ei ole yhtään erityisen huonoa ominaisuutta, mutta ei myöskään mitään sellaista plussaa, joka antaisi sille erityistä profiilia. Vetonaru saisi kuitenkin olla hitusen pitempi. Ahkion suuri koko mahdollistaa käsin veivattavan kairan kuljettamisen suorana.

Kiitämme
+
kairan kuljetuskykyä
+ tasaista käyttökelpoisuutta talvikalastuksessa

Moitimme
vetonaru saisi olla pitempi ja sijaita paremmin

Erän suositus
Shappell Jet Sled 1 Winter Camo on kookas ja jämäkkä ahkio lumelle ja jäälle pilkkikäyttöön sekä talvikalastukseen. Soveltuu hyvin kaikkien kairojen kuljetukseen suorana. Parhaimmillaan, kun mukana jäällä on paljon tavaraa.
Pisteet 25

Ahti

9

Hinta

49,90 €, kivikangas.fi

Paino 3 251 g, mitat 121 cm x 60 cm x 26 cm.
Arvio Keskikokoinen ahkio, jonka laidat ovat yhtä korkeat kuin vertailun kahdessa suurimmassa ahkiossa. Etuseinä hieman keskimääräistä viistompi, mikä vähentää vetovastusta kuorma päällä pulverilumessa. Ahkion pituus heikentää hieman käsin veivattavan kairan kuljettamista suorana. Vetonaru on todella lyhyt, eikä sovellu vähääkään ohjaukseen takaa. Se on sijoitettu epäedullisesti keskelle etuseinää. Melko kookas, mutta mahtuu silti monen auton takakonttiin poikittain.

Kiitämme
+
korkeaa laitaa
+ ominaisuuksia lumessa

Moitimme
vetonarun lyhyyttä
vetonarun sijaintia

Erän suositus
Ahti 9 on keskikokoinen, tilavuudeltaan hyvä ahkio pilkkikäyttöön ja talvikalastukseen. Mainio, kun vedetään painavaa taakkaa paksussa pulverilumessa tasaisella alustalla. Toimiva myös jäätiköllä.
Pisteet 23

Viking

Utility

Hinta

49,90 €, kalastuskolmio.fi

Paino 2 206 g, mitat 91 cm x 66 cm x 23 cm.
Arvio Neliönmuotoinen ahkio melko ohuesta polyeteenistä. Etuseinän viistous vähäinen, mikä aiheuttaa paksussa lumessa suuren vetovastuksen, jota leveys korostaa. Jäällä ominaisuuksista ei ole haittaa. Ei ole arka kaatumaan. Vetonaru etuseinän reunoissa, joten narulla voi estää kallistumista. Naru on lisäksi erinomaisen pitkä ohjaukseen takaa. Ahkion lyhyys heikentää käsin veivattavan kairan kuljettamista suorana. Tilavuudeltaan kookas, mutta mahtuu muotonsa ansiosta monen auton takakonttiin.

Kiitämme
+
kykyä pysyä pystyssä
+ vetonarun sijaintia
+ vetonarun pituutta

Moitimme
materiaalin ohuutta
etuseinän leveyttä lumessa
etuseinän jyrkkyyttä lumessa

Erän suositus
Viking Utility on erinomaisesti pystyssä pysyvä ahkio pilkkikäyttöön ja talvikalastukseen lumettomalle jäälle. Soveltuu huonosti taakan vetoon paksussa lumessa. Myös yleiskäyttöön mökille. Älä vedä hiekalla.
Pisteet 23

Nero

M

Hinta

20 €, eumer.fi

Paino 1 879 g, mitat 85 cm x 45 cm x 22 cm.
Arvio Pikkuahkio, jossa melko korkeat reunat. Muodoltaan leveyden suunnassa hitusen etupäätä kohti kapeneva. Etuseinä voimakkaasti viisto alaspäin, mikä keventää vetovastusta paksussa lumessa. Ei sovellu kairan kuljettamiseen. Vetonaru erinomaisen pitkä ohjaukseen, mutta on sijoitettu epäedullisesti melko keskelle etuseinää.

Kiitämme
+ 
ominaisuuksia lumessa
+ vetonarun pituutta

Moitimme
– 
vetonarun sijaintia
– alttiutta kaatua epätasaisella
– pienuutta pilkkikäyttöön

Erän suositus
Nero M on hyvällä vetonarulla varustettu edullinen pikkuahkio pilkkijälle, joka vetää taakkaa paksussa lumessa ja kuljettaa kairaa olalla. Myös lasten mäkipulkaksi.
Pisteet 22

Viking

Tuff Tote

Hinta

59,90 €, kalastuskolmio.fi

Paino 3 247 g, mitat 124 cm x 64 cm x 17,5 cm.
Arvio Leveä ja matala ahkio. Pohjassa kaksi ämpärin muotoista syvennystä, jotka aiheuttavat hieman vastusta lumessa. Haittaa vähentävät jalaksia muistuttavat korkeat kohoumat pohjassa. Vetonaru sijoitettu etuseinän reunoihin.Naru on lyhyt, mutta riittävä ohjaukseen takaa. Vetonaru kulkee näkyvissä sivuilla laidoilla, jossa sitä voi hyödyntää taakan kiinnitykseen. Etuseinä poikkeuksellisen viisto, jonka ansiosta vetovastus lumessa hyvin vähäinen. Altis haukkaamaan lunta keulasta ja laidoilta.

Kiitämme
+
vetonarun sijaintia
+ ohjattavuutta takaa
+ vähäistä vastusta lumessa

Moitimme
laitojen mataluutta
tavaroiden putoamisen herkkyyttä
lumen tuloa sisään

Erän suositus
Viking Tuff Tote on parhaimmillaan kun kuljetetaan isoja pyöreäpohjaisia sankoja pulkalla. Pilkkikäyttöön ja talvikalastukseen kevytvetoinen ahkio paksuun lumeen, mutta kuorma on paras sitoa. Toimiva myös jäällä.
Pisteet 22

Shappell

Jet Sled SUV

Hinta

69,90 €, motonet.fi

Paino 5 759 g, mitat 111 cm x 81 cm x 25 cm.
Arvio Neliömäinen ja tilavuudeltaan jättikokoinen ahkio. Koska etuseinä on peräti 81 senttiä leveä, vetovastus kasvaa vähäiselläkin lumella suureksi. Pilkkikäytössä turhan massiivinen. Parhaimmillaan jäällä, kun kuljetetaan suurikokoisia esineitä tai varusteita, eikä lunta juuri ole. Kalastuskäytössä esimerkiksi katiskan tai ison rysän kuljetukseen. Leveytensä takia ei keikahda nurin juuri missään. Soveltuu siksi esimerkiksi puiden kuljetukseen mökillä tai peuran vetoon pellolta. Vetonaru on lyhyt, mutta riittävä ohjaukseen takaa. Hankalan iso autossa.

Kiitämme
+
kykyä suurten esineiden kuljetukseen
+ kaatumattomuutta

Moitimme
kömpelyyttä pilkkikäytössä
vetovastusta lumessa

Erän suositus
Shappell Jet Sled SUV on jättikokoinen neliömäinen ahkio lumettomalle tai vähälumiselle jäälle suurten esineiden ja välineiden kuljetukseen. Yleiskäyttöön ja pyydyskalastukseen.
Pisteet 21

Ahti

4

Hinta

35,90 €, kivikangas.fi

Paino 2 117 g, mitat 102 cm x 62 cm x 22 cm.
Arvio Keskikokoa hieman pienempi, mutta laidoiltaan korkeahko ahkio melko ohuesta polyeteenistä. Etuseinä hieman keskimääräistä viistompi, mikä vähentää vetovastusta kuorma päällä pulverilumessa. Ahkion lyhyys vaikeuttaa käsin veivattavan kairan kuljettamista. Vetonaru on todella lyhyt, eikä sovellu ohjaukseen takaa. Se on sijoitettu epäedullisesti keskelle etuseinää.

Kiitämme
+
vähäistä vetovastusta paksussa lumessa

Moitimme
materiaalin ohuutta
vetonarun lyhyyttä
vetonarun sijaintia

Erän suositus
Ahti 4 on kevyt, mutta melko tilava pulkka pilkkijälle, joka vetää taakkaa paksussa lumessa ja kuljettaa kairaa olalla tai taitettuna ahkiossa. Älä vedä hiekalla.
Pisteet 18

Ahti

3

Hinta

19,90 €, kivikangas.fi

Paino 2 778 g, mitat 89 cm x 49 cm x 18 cm.
Arvio Pikkupulkka erittäin jämäkästä ja paksusta polyeteenistä. Materiaalin paksuus näkyy kokoon nähden tuntuvana painona. Muovin paksuuden ansiosta kulutuskestävyys muita pulkkia parempi, jonka takia on parhaimmillaan tilanteissa, joissa karkeus kuluttaa pohjaa erityisen paljon. Matalien laitojen takia pilkkikäytössä parhaimmillaan lumettomalla jäällä, kun kairaa kuljetetaan käsissä.

Kiitämme
+
kulutuskestävyyttä

Moitimme
– painoa suhteessa tilavuuteen
– vetonarun sijaintia
– vähäistä tilavuutta pilkkikäyttöön

Erän suositus
Ahti 3 on jämäkkä, edullinen pikkupulkka pilkkijälle keväisille, sulaneille hiekkateille ja kivisille rannoille sekä tilanteisiin, jossa pulkan on oltava niin pieni, että sitä pystyy välillä kantamaan sylissä. Myös lasten mäkipulkaksi.
Pisteet 15

Ahkio luo turvaa

Jos talvikalastaja tipahtaa jäihin, selässä oleva pilkkijakkara voi vaikeuttaa avannosta nousemista. Käsissä olevan kairan terään voi loukata itsensä.

Pilkkirepun ja kairan kuljettaminen ahkiossa lisää pilkkijän turvallisuutta.

Turvallisuus paranee, jos ahkion naru on sen verran pitkä, ettei pulkka kulje aivan kantapäillä.

Tavarat eivät myöskään saa pudota ahkion kyydistä. Mutta välillä sitä tapahtuu! Vilkaiset taaksesi ahkioon ja huomaat jotain puuttuvan. Ehkä se pilkottaa kaukana jäällä, ellei pudonnut jo aikaisemmin.

Tavarat pysyvät paremmin kyydissä pulkan kallistellessa, kun ahkion reunoihin porataan reikiä ja reikien välille venytetään kumiköysiä (mustekala), joiden päissä on metallilenkki.

Pelkän reunuksen kantin alla koukku luistaa.