Ensimmäinen reaktio Hardbelly-kelluntarenkaan nähdessä oli se, että nyt on yritetty keksiä pyörä uudelleen. Hardbellyn kokeilu tositoimissa hälventää ennakkoluulot nopeasti, sillä kyseessä on hyvä uutuus kelluntarengasrintamalla.

Hardbelly on kovamuovista tehty, pieneksi pakkautumaton kelluntarengas.

Italialaisen Rainbow Kayaksin valikoimasta löytyvän Hardbellyn vahvuuksia ovat tukevuus, hyvin suunnitellut säilytystilat ja käytön huolettomuus. Haittaa taas voi kalastajasta ja kalapaikoista riippuen olla renkaan hankalasta pakattavuudesta ja kuljetettavuudesta maastossa.

Suomessa Hardbellystä on tarjolla kaksi mallia, DeLuxe ja FishingPro. Kokeiltu FishingPro on varustellumpi ja myös kalliimpi.

DeLuxe maksaa Suomessa 650 euroa, FishingPro 850 euroa. Perinteisiin, pehmeisiin kelluntarenkaisiin verrattuna hinnat ovat korkeat. Hardbellyä myy Bear & Water.

Jämäkka alus

Kalastin Hardbellyllä rannikkohaukea perholla yhden päivän. Pitkään ja paljon erilaisilla kelluntarenkailla kalastaneena Hardbellyn tukevuus teki vaikutuksen.

Kannellisia säilytyslaatikoita löytyy kolme.

Kova ja istuinosaltaan hyvin muotoiltu rengas tarjoaa erittäin vakaan alustan kalastukseen. Räpylöillä polskiminen on helppoa ja tehokasta, kun alla on hyvä tuki. Rengas on mukavan kevytkulkuinen ja ketterä vedessä.

Vähän yli 80-kiloinen kalastaja istuu renkaassa aika tasan vesirajassa, jos käytössä ei ole saatavilla olevaa korokeistuinta. Istuintason ollessa vedenpinnan tasolla vettä tulee hieman penkille liikkuessa ja kalastaessa, mikä kylmissä oloissa jäähdyttää kalastajaa.

Hardbellyyn on saatavissa lisävarusteena airot, jotka voi purkaa osiin ja pakata renkaan säilytyslokeroon. Airoja ei ollut mukana kokeilupäivänä, eikä niitä kyllä osannut kaivatakaan.

Renkaan säilytyslokerot ovat isot ja helposti käsillä. Keulassa on myös pieni avoin kaukalo.

Tuhdeilla ja joustavilla kumilangoilla lukittavat kannet ovat vaivattomat avata ja sulkea, ja sivulokeroiden suljettuja kansia voi käyttää laskutilana vaikka kahvikupille eväitä syödessä.

Erilaisia kiinnityspisteitä ja D-lenkkejä varusteille kokeiltavana olleessa FishingPro-mallissa on runsaasti.

Mahtuu autoon

PE-muovista runkoa valmistaja mainostaa huolettomaksi ja uppoamattomaksi. Ainakaan se ei reikiinny samalla tavalla kuin pehmeillä, täytettävillä ponttoneilla varustetut perinteiset renkaat ennemmin tai myöhemmin tuppaavat tekemään.

137 senttiä pitkä ja 100 senttiä leveä rengas mahtuu keskikokoisen auton kyytiin, kun takapenkit on kaadettu. Kokeilupäivänä Hardbellyä kuljetettiin kymmenen vuotta vanhalla Honda CR-V:llä. 20-kiloisen renkaan auton kyytiin nostaminen oli helppoa, kun oikea tekniikka löytyi parin kokeilun jälkeen.

Selvä puute perhokalastajan näkökulmasta on siimaesiliinan puuttuminen. Syliin lapettu perhosiima valuu helposti ulos renkaasta ja sotkeutuu jalkoihin ja vesikasveihin. Siimaesiliinan voi tietysti halutessa rakentaa itse ja kiinnittää renkaan D-lenkkeihin.

Maalla pyörillä rullaten

Renkaan paino ja liikuteltavuus maastossa rajoittavat Hardbellyn käyttöpaikkoja. Raskaan renkaan kantaminen on hankalaa, ja liikuttelua varten renkaan takaosaan on asennettu pyörät.

Vetämällä Hardbelly liikkuu helposti, mutta maaston on oltava tasaista ja esteetöntä, jotta pyörät pääsevät täysin oikeuksiinsa. Perinteisen, huomattavasti kevyemmän pehmeän kelluntarenkaan saa olkaviilekkeiden avulla selkään repuksi, jolloin rantaan voi kävellä melkein minkä tahansa maaston läpi.