Kalastusvälinealan Efttex-messut järjestettiin tänä vuonna Brysselissä 13.–15. kesäkuuta. Ammattilaismessut kokoavat yhden katon alle laajan kirjon välinevalmistajia ja kauppiaita ympäri maailman.

Messuilla esitellään paljon uutuuksia, jotka ovat tulossa kauppoihin tänä ja ensi vuonna. Kaikki messuilla lanseerattu tavara ei päädy suomalaiseen kivijalkakauppaan saakka, mutta Efttex antaa jonkinlaisen kuvan siitä, mitä kalastusrintamalla on jatkossa luvassa.

Viehepuolella erittäin realististen vieheiden vyöry näyttää jatkuvan. Shadit, jigit ja kovat vieheet ovat muodoltaan ja väreiltään entistä yksityiskohtaisempia ja näyttävämpiä. Erilaisia vieheitä oli esillä runsaasti viime vuoden tapaan.

Kalojen mielipiteestä ei ole varmuutta, mutta kalastajia uutuusvieheet varmasti miellyttävät. Esimerkiksi uusilla tekniikoilla painetut värit ovat todella herkullisia ja moniulotteisia.

Kevyitä keloja, erilaisia kalastusalustoja

Kelojen kohdalla keveystrendi jatkuu edelleen etenkin kelamallistojen kalliissa päässä. Esimerkiksi huippuluokan uudet avokelat ovat hämmästyttävän kevyitä.

Turpalevylliset vaaput pitävät edelleen pintansa. Strike Pro.

Kalastuskajakkeja ja kelluntarenkaita sekä niiden välimaastoon sijoittuvia kalastuslauttoja valmistavia firmoja oli messuilla mukana useita. Suuri osa merkeistä oli suomalaisella kalastajalle melko vieraita, mutta kyseisiä välineitä on näkynyt muun muassa YouTuben ruotsalaisissa kalastusvideoissa.

Jos messujen pohjalta piirtää karikatyyrin, tulevaisuudessa harrastukseensa vihkiytynyt viehekalastaja liikkuu jollain muulla kuin perinteisellä veneellä ja heittää erittäin yksityiskohtaisia ja näyttäviä vieheitä painoltaan entistä kevyemmillä vavalla ja kelalla.

Asiakkaita lukemattomista maista

Valmistajille messut ovat ennen kaikkea paikka luoda kontakteja. Suomalaisvalmistajista Kuusamon Uistimen toimitusjohtaja Kimmo Korpua on osallistunut Efttexiin 1990-luvun alusta alkaen.

Pure Fishingin osaston kelarunsautta.

– Vuosien varrella moni asia on muuttunut, mutta pohjimmiltaan messut ovat loppujen lopuksi pysyneet aika samanlaisina, hän sanoo.

– Messuilla on kyse pitkälti kontaktien luomisesta. Tilauksia uudet ja vanhat asiakkaat tekevät sitten muualla.

Haastattelu keskeytyy hetkeksi, kun qatarilainen kauppias tulee Kuusamon osastolle kysymään vieheistä. Korpuan mukaan tilanne on hyvä esimerkki siitä, miksi messuille kannattaa tulla.

– Tapaamme täällä eri puolilta maailmaa tulevia asiakkaita keskitetysti. Toinen vaihtoehto olisi matkustaa erikseen joka maahan tapaamaan heitä.

Kalastus kasvaa Ursuitilla

Kuivapuvuista tunnetun Ursuitin myyntijohtaja Mika Aitio ja Skandinavian myyntipäällikkö Tommi Ahonen ovat samaa mieltä. Ursuitin puvuista kiinnostuneet kauppiaat tulevat varta vasten messuille tapaamaan yhtiön edustajia. Ursuit oli nyt kolmatta vuotta Efttexissä omalla osastollaan.

Kajakkeja Hobien osastolla.

– Meidät tunnetaan vuosi vuodelta paremmin Euroopassa, ja kiinnostus kalastajille sopiviin pukuihimme kasvaa. Maista voi mainita esimerkkeinä Espanjan ja Portugalin, Aitio sanoo.

– Yhteistyökumppaneidemme eri maissa tekemä markkinointi on tärkeää. Kalastus on meille vahvasti kasvava ala.

Kalastuksen harrastajat ovat nykyään hyvin verkottuneita yli maiden rajojen, ja tieto hyvistä tuotteista leviää nopeasti muun muassa blogien ja verkossa olevien videoiden kautta.

Se lisää kiinnostusta ja kysyntää, varsinkin kun tunnettujen mielipidevaikuttajien kuten kalastusoppaiden arviot ja kokemukset tuotteista ovat suuren yleisön silmissä uskottavia. Ursuitin kuivapuvut ovat kalliita erikoistuotteita, joiden hankinta on kalastajalle merkittävä satsaus.

– Suomalaisena yrityksenä on helppo olla messuilla, koska suomalaisten yritysten maine maailmalla on hyvä. Siitä kiitos kuuluu kaikille niille vientiyrityksille, jotka ovat raivanneet tietä, Aitio sanoo.

Savage Gearin Mads Grosell on mukaansa tempaava messuesiintyjä, joka ei varmasti jää sanattomaksi.

Nuorten kohdalla käänne?

Parina viime vuonna moni messuille osallistunut on keskusteluissa tuonut esiin huolen siitä, miten lapsia ja nuoria saataisiin innostettua kalastusharrastuksen pariin.

Tilanne on samanlainen joka puolella: kalastus kilpailee nuorten ajasta lukemattomien muiden harrastusten kanssa, ja kaupungistumisen myötä ihmisten luontosuhde heikkenee.

Nyt messuilla oli kuitenkin havaittavissa varovaista optimismia siitä, että käänne parempaan suuntaan olisi tapahtumassa. Uudet kalastustavat ja ennen kaikkea lisääntyneet heittokalastuskilpailut vaikuttavat houkuttelevan uusia, nuoria harrastajia vavan varteen.