Vuoden Mainos -raadin mukaan kampanja oli yksittäisenä luovana ideana ”muita päätä pidempi” ja toimi hyvin printtinä, pelinä ja Facebook-livelähetyksenä.

Mainoksen ideoivat ja toteuttivat helsinkiläiset AD-copywriter Kuisma Väänänen ja copywriter Akseli Kouvo.

Kaksikon tavoitteena oli saada ihmiset huomaamaan, että vesistöjen yleisin roskakala ei ole särki, vaan ihmisten sinne heittämä roska.

– Roskakalojen yleisyyden lisäksi halusimme havahduttaa katsojan myös ymmärtämään, kuinka vanhaksi esimerkiksi ”muovipullokala” elää, jopa 1000-vuotiaaksi!” Väänänen ja Kouvo kertovat.

Vuoden Mainos -kilpailu on tarkoitettu Turun talousalueella tehdylle tai sinne kohdennetulle markkinointiviestinnälle.

Pidä Saaristo Siistinä ry järjesti viime heinäkuussa Facebook-sivuillaan lähes neljä tuntia kestäneen livelähetyksen, jonka päätähtinä nähtiin Suomen yleisimpiä roskakaloja lipumassa akvaariossa.

Kuvassa osa Suomen vesistöjen yleisimmistä roskakaloista.

Roskakaloilla tarkoitetaan tässä yhteydessä tyypillisiä meriroskia, kuten muovipusseja ja -pulloja, joiden hajoaminen mikromuoviksi vedessä kestää 100–1000 vuotta.

Livetempauksella haluttiin nostaa esiin vesistöjen hälyttävä tila: jos roskaamista jatketaan entiseen malliin, vuonna 2050  vesistöissä on enemmän roskaa kuin kaloja.

Pidä Saaristo Siistinä ry:n taistelua vesistöjen roskaantumista vastaan voi tukea liittymällä yhdistyksen jäseneksi tai tilaamalla vaikuttavan Suomen Roskakalat -julisteen PSS ry:n verkkokaupasta.