Soutuveneeksi tai kajakiksi vesikulkuneuvoa ei voi määritellä, eikä laite kovin läheistä sukua kyllä SUP-laudallekaan ole.

Mutta onko taksonomialla lopulta juurikaan väliä? Karkeammalla jaottelulla kyse on silti selvästi kalastajan kevyet vesikulkuneuvot -lahkoon kuuluvasta laitteesta.

Ja valmistaja haluaa laitetta SUP-laudaksi kutsua. Pulinat siis pois ja vesille.

Kävimme koeponnistamassa laitteen Mierolansalmen rauhallisesti virtaavassa salmessa kevyiden ahvenvapojen kanssa.

Soutamalla matka taittuu

Ilmatäytteisenä laite on suunniteltu helposti kuljetettavaksi, mutta suurin innovaatio on virittää airoille paikka vakauttavien ja nostettavien sivuponttoonien reunoihin.

Kun ponttoonit nostetaan ylös laitteella voi liikkua soutamalla.

Kantavuutta laudasta löytyy sen verran että kahluuvarusteita ei välttämättä tarvitse. Vettä hylkivillä kengillä pärjäsi mainiosti.

Istuimen virkaa paketissa toimittaa ilmatäytteinen tyyny, johon voi lisävarusteena hankkia pyörivän tuolin. Matala tyyny tuntui hankalalta istua, joten tuolin hankkiminen lienee perusteltua.

Tyynyn toiselta puolelta löytyy paikat kiinnityspulteille ja tuoli istui paikalleen hyvin. Olemista kyllä hiukan häiritsi tyynyn joustaminen tuolin alla, mikä lisäsi tunnetta laudan kiikkeryydestä soutuasennossa.

Soutaminen laudalla oli kerrassaan riemastuttava kokemus.

Lauta liikkui vedessä höyhenenkevyesti ja varsin hyvää vauhtia. Leveä kalastuskajakki jää auttamatta kakkoseksi sekä vauhdissa että suuntavakaudessa, ja soutuveneelläkin saa jo soutaa kunnolla pysyäkseen vauhdissa mukana.

Laudan pohjassa on pieni hainevä minkä ansiosta lauta liukui suoraan kuin juna.

Kalastus soutuasennossa onnistui istualtaan varsin mukavasti, mutta seisomaan ei tehnyt mieli. Jakkaralla pyörähtäminen ei myöskään kunnolla onnistu, ainakaan jalkoja kastelematta.

Laitteeseen kuuluu myös seisontatuki, joka tosin on istuviltaan kalastaessa sen verran tiellä, että kannattaa harkita kaaren sahaamista matalammaksi tai jättämistä rannalle.

Tuulessa hainevä käänsi laitteen tuulen suuntaiseksi, mikä saattaa haitata ainakin tuulen alapuolisten rantojen kalastusta. Muuten olo oli jakkaralla varsin lokoisa.

Pienet siirtymät ja korjausliikkeet olivat kevyitä ja nopeita tehdä, ja ahventen jigittely ja popperoiminen mukavasti istuen oli kerrassaan rentouttavaa puuhaa.

Kalastusasennossa vakautta

Kun ponttoonit laski alas lauta vakavoitui kummasti eikä seisominen tuntunut lainkaan epämukavalta. Seisontatuen kiinnikkeet tosin joustivat sen verran että kaareen ei tehnyt mieli juuri nojailla. Tässäkin mokoma oli lähinnä tiellä.

Ponttoonit alhaalla lauta muuttui melkoisen liikuntarajoitteiseksi. Airot ovat pois pelistä ja melalla joutui kauhomaan kaukaa edestä tai ponttoonien sivuilta. Meno oli hidasta ja lauta poukkoili puolelta toiselle jokaisen melanvedon myötä.

Mutta kalastus oli mukavaa.

Rauhallisessa kelissä korjausliikkeitä ei juuri tarvinnut ja heittosektori oli täydet 360 astetta.

Kajakkiin verrattuna laitteen suurin etu piilee juuri tässä: kajakissa kääntyminen on hankalaa, kun WingFishissä pystyi käännöksen tekemään vaikka valssin askelin.

Kehitystarve numero yksi

Lauta itsessään on laadukasta tekoa ja kalastus sen päältä on kevyttä ja mukavaa. Pidemmät siirtymät taittuvat soutamalla kevyesti ja ponttoonit laskettuna lauta on kiitettävän vakaa.

Ongelma tulee lyhyillä siirtymillä. Heitonmittaiset, muutaman kymmenen metrin korjausliikkeet tekee melomalla, vaikka se työlästä onkin. Tätä pidemmät, mutta kuitenkin samalla kalapaikalla tehtävät siirtymiset kismittivät.

Ponttoonien nostaminen ja laskeminen on toteutettu hiukan kömpelösti eikä sitä lyhyen matkan vuoksi haluaisi tehdä. Tämä häiritsee melko paljon muuten mukavassa kalastusalustassa.

Ponttoonien tuet olisi siis kyllä syytä toteuttaa siten, että nosto ja lasku olisi helpompaa.

Yksi ratkaisu ongelmaan on sähkömoottori.

Maahantuojan mukaan lautaan on saatavana lisävarusteena kiinnityspaikka sähkömoottorille, mikä varmasti ratkaisee kalastusasennon liikuntarajoitteisuuden kertaheitolla.

Erän suositus

Kaikkiaan kalastus laudalta onnistuu varsin hyvin ja tilaa puuhastelulle on kohtalaisesti. Kajakkiin verrattuna WingFish kulkee autossa ilman kattotelineitä ja on siirtymillä kevyempi ja nopeampi.

Laudalta pystyy myös kalastamaan joka suuntaan. Ilmatäytteisyys tuo lautaan vääjäämättä hieman huteruutta ja ponttoonien asentoa on työläs muuttaa. Kajakissa kalastaja taas on valmis siirtymään heti kun istuu alas.

Pakattuna laite vie sen verran tilaa, ettei porrasperäisen henkilöauton peräkonttiin juuri muuta mahdu. Kelluntarenkaan keveydelle ja näppäryydelle laite ei tällä saralla pärjää.

Kelluntarenkaan muita etuja on sijainninhallinnan yliluonnollinen tarkkuus ja toiminta lähes kelissä kuin kelissä. Näissäkään lauta ei renkaalle pärjää.

Aallokon kasvaessa laudan ominaisuudet epäilemättä loppuvat kauan ennen kuin renkaassa istuvaa kalastajaa alkaa pelottaa, ja ilman ankkuria lauta ajelehtii tuulessa melkoista vauhtia.

Laudan toimintasäde taas on autoon sisälle pakattavien kulkuneuvojen sarjassa aivan omaa luokkaansa.

Omimmillaan WingFish on uteliaan ja ennakkoluulottoman tutkimusretkeilijän käytössä suojaisilla vesillä ja kevyillä välineillä.

Vesikulkuneuvojen kevytsarjalaisiin tottuneelle kalastajalle laitetta voi suositella esimerkiksi pikkujärvien ahvenjahtiin tai petokalaston laajamittaisempaankin kartoitustyöhön lahtivesillä ja rauhallisilla jokiosuuksilla.

KXone WingFish
Pituus: 340 cm
Leveys: 78 cm/160 cm
Paino: 20 kg
Kantavuus: 250 kg
Hinta: 1 499 kg
Maahantuoja: Bear & Water, bearwater.fi

PS. Kala17-kilpailuun voi jättää saalisilmoituksia vuoden loppuun saakka!