WWF tiedotti viime viikolla, että suomalaisissa kaupoissa olisi myynnissä ”enää äärimmäisen vähän” kala- ja äyriäistuotteita, jotka ovat järjestön laatimassa Kalaoppaassa vältettävien listalla.

Erä-lehti kuitenkin löysi pääkaupunkiseudun kalakaupoista 18.-21. huhtikuuta tekemissään pistokokeissa useita tämän punaisen listan tuotteita.

Esimerkiksi uhanalaista ankeriasta myytiin kaikissa kolmessa Helsingin Vanhan kauppahallin kalakaupassa.

WWF:n arvio suomalaisen kalakaupan vastuullisuudesta perustuu järjestön organisoiman Kalakampanjan loppuraporttiin.

Kaikki tärkeimmät sinievätonnikalojen kannat ovat maailmalla romahtaneet, mutta jos pakkauksista ei löydy merkintöjä, ei kuluttaja tiedä syövänsä uhanalaista lajia.

Kaikki tärkeimmät sinievätonnikalojen kannat ovat maailmalla romahtaneet, mutta jos pakkauksista ei löydy merkintöjä mitä tonnikalalajia purkissa on, ei kuluttaja tiedä syökö hän mahdollisesti uhanalaista tonnikalaa vai vapavälinein pyydettyä boniittia läntiseltä Tyyneltämereltä.

Kauppa ilmoittaa itse

Kampanjaan osallistuneille alan yrityksille lähetettiin kysely, jossa toimijat saivat itse ilmoittaa, minkälaisia kalatuotteita heillä on myynnissä.

Esimerkiksi Ruokakesko ilmoitti, ettei sen valikoimissa ole enää lainkaan punaisen listan saaliita. Kuitenkin Erä-lehden pistokokeissa K-ryhmän myymälöistä löytyi muun muassa viljeltyä meribassia ja Pohjois-Atlantilta pyydettyjä katkarapuja.

– Kysely on perustunut kokonaan luottamukseen, kertoo WWF:n suojeluasiantuntija Matti Ovaska.

Keskon päivittäistavarakaupan vastuullisuuspäällikkö Timo Jäske arvelee, että löydökset johtuvat yksittäisten kauppiaiden tietämättömyydestä.

– Kalavastaava tai kauppias on esimerkiksi saattanut vaihtua. Kaikki K-kauppiaat ovat kuitenkin sitoutuneet Ruokakeskon yhteiseen linjaan, hän lupaa.

Kalaoppaan mukaan vain MSC-merkittyjä, käsisiimalla pyydettyjä Koillis-Atlantin makrilleja kannattaa ostaa. Näistä purkeista merkintöjä ei löydy.

Kalaoppaan mukaan vain MSC-merkittyjä, käsisiimalla pyydettyjä Koillis-Atlantin makrilleja kannattaa ostaa. Näistä purkeista merkintöjä ei löydy.

S-ryhmä puuttuu

Kalakampanjan loppuraportista puuttuu kokonaan päivittäistavarakaupan suurin toimija S-ryhmä. Se ei raportin mukaan pystynyt toimittamaan yksityiskohtaisia tietoja kala- ja äyriäisvalikoimiensa vastuullisuudesta.

WWF sanoo luottavansa S-ryhmän omaan kalalinjaukseen, jonka mukaan S-ryhmän valikoimiin ei hyväksytä esimerkiksi ylikalastettuja tai haitallisilla menetelmillä kalastettuja lajeja.

Silti S-ryhmän kaupoista löytyi Kalaoppaan punaisen listan tuotteita kuten tonnikala- ja makrillisäilykkeitä. Niiden lisäksi kaupan pakastealtaissa ja kylmäkaapeissa oli paljon tuotteita, joiden pakkausmerkinnöistä ei voi päätellä tuotteen vastuullisuutta.

Myynnissä oli esimerkiksi Luoteis-Tyynellämerellä pyydettyä alaskanseitiä, joka pyyntitavasta riippuen kuuluu joko Kalaoppaan keltaiseen tai punaiseen kategoriaan. Pyyntitapaa ei ilmoitettu pakkauksessa.

Kaupan omista, halvemmista alaskanseitipaketeista voi löytyä MSC-merkintä.

Kaupan omista, halvemmista alaskanseitipaketeista voi löytyä MSC-merkintä.

Tukkuporras vastuussa

S-ryhmä vierittää vastuuta kalan maahantuojille ja tukkuportaalle. Vähittäiskauppiaatkin kun ovat näiden omien ilmoitusten – ja luottamuksen – varassa.

– Tuotteiden alkuperä tarkistetaan tavarantoimittajilta, jotta voidaan varmistua, että pyyntialueet ja -menetelmät ovat hyväksyttyjä, vakuuttaa S-ryhmän hankintajohtaja Lea Rankinen.

Aidosti tutkittua tietoa uhanalaisten kala- ja äyriäislajien myyntimääristä  Suomessa ei siis ole. Kalakaupan tilanne saattaa todellisuudessa olla suomuisempi kuin miltä WWF:n Kalakampanjan perusteella vaikuttaa.