Kuva: Jari Tuiskunen

Avokelat eli haspelit koossa 1500-2000 sopivat vaikkapa kuhan jigittelyyn, taimenen koskikalastukseen ja hauen heittoon. Testasimme kyseisen kokoluokan uutuudet jo ennen kesäsesongin alkua, joten tässä vinkkejä uuden kelan ostoa suunnitteleville.

Edellisen kerran tarkastelimme uutuushaspeleita tasan vuosi sitten (Erä 6-2010). Tuolloin työn alla oli kokoluokka 2000-2500. Nyt vuorossa ovat pykälän verran pienemmät avokelat.

Jo viime syksynä lähetetyssä testikutsussa pyysimme maahantuojilta kokoluokkaan 1500-2000 sopivia uutuuskeloja tai sellaisia, joita Erässä ei ollut aikaisemmin testattu.

Uusista malleista kelpuutimme mukaan myös hieman poikkeavia kokoja, ellei säädetyn kokoisia ollut tarjolla (maahantuojilla on kauden uutuuksia saatavilla edellisenä syksynä vasta rajallisesti).

Odotusten mukaisesti aineistoa kertyi paljon. Reilun 50 kelan joukossa oli myös sellaisia, jotka voitiin sysätä syrjään aikaisemmin testattuina tai joista oli mukaan laitettu sekä etu- että takajarrullinen versio. Niistä valitsimme mukaan vain toisen ja silti koeveivattavaksi jäi 33 kelaa.

Kuva: Jari Tuiskunen
Kylmällä ilmalla joutuu pitämään hanskoja kädessä, jolloin muutamien Ongelmat syntyvät, kun piste kelojen sanka saattaa naputtaa rystysille lyhyen kelajalan vuoksi.

Mistä hyvän kelan tuntee?

Kelan käynti on herkkää, pehmeää ja pieniäänistä, parhaimmillaan kammen saa pyörimään jopa puhaltamalla.

Siimanohjainsanka loksahtaa napakasti auki-asentoon ja sulkeutuu kelauksen alkaessa ilman ylimääräistä jäykkyyttä. Koskaan sanka ei saa loksahtaa kiinni heittoa tempaistaessa, eikä naputtaa rystysille kelattaessa.

Siima asettuu puolalle tasaisesti ja purkautuu heitoissa häiriöittä. Puolalle mahtuu riittävästi siimaa. Puolan reunassa on siimalukko, johon siiman saa helposti ja pitävästi lukittua säilytyksen ajaksi ilman, että siima vahingoittuu.

Jarru päästää siimaa pehmeästi ja nykimättömästi kireimmilläkin säädöillä.

Jarrunsäädin on reilun kokoinen ja hyvin muotoiltu, jotta jarruvoiman muuttaminen onnistuu helposti. Säätöalueen auki-asennosta täyteen kireyteen soisi etujarrussa olevan ainakin kahden kierroksen mittainen.

Yleisilmeeltään huippukela on jämäkkä, usein vastaavan kokoista halpahaspelia hiukan painavampi laadukkaampien valmistusmateriaalien vuoksi. Tyylikkäästä ulkonäöstäkään ei ole haittaa.

Pakkauksessa mukana tulee vähintään yksi mieluiten metallinen varapuola, ehkä myös kelapussi ja kelaöljyä.

Kuva: Jari Tuiskunen
Kalleimmissa Shimanoissa kuten kuvan Biomasterissa on kyljessä huoltoreikä (kammen juurella suojaruuvi poistettuna), jonne voi tiputella öljyä pakkauksen mukana tulevasta öljypullosta.
Kuva: Jari Tuiskunen
Useimpien nykykelojen koneiston rassaaminen on hankalaa, sillä purkaminen vaatii usein roottorin ja monien siihen liittyvien osasten irrottamista. Helpompia tapauksia edustavat kuvan Spro Serum ja Daiwa Caldia.

Näin keloja testattiin

Heittoja, tuhansia heittoja -30 asteen pakkasista +30 asteen helteisiin sekä monenlaisissa keleissä siltä väliltä. Muistiinpanoja kelojen toiminnasta, rakenteesta, toteutuksesta. Purkamista ja kokoamista. Vertailemista porukalla ja yksin. Jarrutestejä kaloilla ja ilman.

Näinhän se lyhykäisyydessään etenee. Aikaa testaamiselle jäi nopeimpienkin kelatoimittajien tapauksessa vajaa puoli vuotta, myöhäisimmät gladiaattorit saapuivat areenalle vasta loppusuoran jo häämöttäessä.

Koska testi aikataulullisista syistä (seuraavan kauden malliuutuudet saapuvat maahantuojille yleensä aikaisintaan syksyllä) sijoittuu keskelle vuoden kylmintä ja pimeintä ajanjaksoa, keloja joudutaan paljon pyörittämään myös talvikoskilla. Pakkasia viime talvena totisesti riitti, mikä osaltaan pudotti testipäivien määrää jonkin verran.

Talven ankeista olosuhteista johtuen yksi viikon testireissu toteutettiin myös etelän lämmössä. Siellä päästiin kunnolla kiusaamaan myös niitä noin tusinaa kelaa, jotka jäykistyivät pakkasessa pahoin.

Koska keloja oli jälleen runsaasti, yhdellekään niistä ei pystynyt järjestämään kovin pitkää testijaksoa, vaikka kammenpyörittelyyn osallistui useampia henkilöitä. Valitettavasti on jälleen todettava, että kaikki kestävyysongelmat eivät välttämättä ehdi nousta pintaan näin lyhyessä ajassa, joten takuulaput kannattaa pitää tallessa jopa viiden tähden keloiksi arvostelluilta.

 

Testissä nämä kelat

Yli 100 euron avokelat

Abu Garcia Revo Neos 20S, Abu Garcia Sorön S20, Cardinal 502i SDH, Daiwa Bradia 2004, Daiwa Caldia 2000, Daiwa Certate 2000, Penn Battle 2000, Shimano Biomaster 2500RA, Shimano Rareniun Cl4 1000FA, Viva V7LTC 2000FD, Viva V7LTX 2000FD

50-100 euron avokelat

Cardinal C202i RD, Cardinal EX Pro 2000 FD, Daiwa Crest 2000, Daiwa Legalis 2000, Mitchell Avocet Gold III 2000 FD, Mitchell Avocet Silver III 2000 FD, Okuma Epixor EF 20b, Okuma Octana OT-20, Penn Fierce 2000, Penn Sargus 2000, Shimano Exage 2500RC, Shimano Solstace 2500 FI, Spro Dragmaster EX-Class 820, Spro Passion RD 620

Alle 50 euron avokelat

Mitchell Avocet Bronze III 2000 RD, Okuma Avenger AV 20a, Okuma Hexana HX-20, Shakespeare Encore ENC230F, Shimano Sienna 2500 RD, Spro Dragmaster EC-Class 420, Spro Necton DTX 420 RD, Spro Serum XT520

 

Tämä on tiivistelmä Jari Tuiskusen artikkelista Kalakaveria etsimässä – 33 uutuushaspelia vertailussa (Erä 6/2011). Voit ostaa koko artikkelin tästä, hinta 3 €. Artikkeli on pdf-formaatissa.

Kestotilaajat voivat lukea artikkelin ilmaiseksi kirjautumalla palveluun asiakastunnuksellaan.

Kalakaveria etsimässä PDF

 

Kalakaveria etsimässä – vertailussa 33 haspelia